Szwedzki producent samochodów zapowiedział, że od 2030 roku w jego ofercie sprzedażowej znajdą się wyłącznie samochody z silnikami elektrycznymi. Do tego czasu Volvo wycofa samochody z silnikami spalinowymi – w tym z hybrydowymi.
Ta radykalna decyzja o całkowitym zaprzestaniu sprzedaży samochodów z silnikami spalinowymi jest odpowiedzią na rosnący popyt na samochody elektryczne – szczególnie na rynku chińskim. Zwrócenie się w stronę chińskiego rynku nie jest tutaj zaskoczeniem, ponieważ od 2010 właścicielami szwedzkiego koncernu jest chińska firma Zhejiang Geely Holding Group Company Limited. Ponadto Volvo chce rozwinąć sektor internetowej sprzedaży samochodów.
Firma reaguje także na ogólnoświatową tendencję popularyzowania i stopniowego przechodzenia na samochody elektryczne. Naciski ze strony rządów sprawiają, że wiele innych firm podejmuje lub zapowiada podobne kroki. Dla przykładu, w Wielkiej Brytanii od 2030 roku nie będzie można sprzedawać nowych samochodów i osobowych i dostawczych napędzanych silnikami na olej napędowy i benzynę.
„Aby odnieść sukces, potrzebujemy rentownego wzrostu. Dlatego zamiast inwestować w kurczący się rynek, wybieramy inwestycje w przyszłość – elektryczną i internetową” – powiedział dyrektor generalny Volvo, Hakan Samuelsson.
W dobie rosnącego popytu na samochody z silnikami innymi niż spalinowe zachodzi pytanie dlaczego tak wielka firma jak Volvo inwestuje wyłącznie z samochody z bateriami litowo-jonowymi, a nie w samochody na ogniwo wodorowe. Szwedzi odpowiadają, że są świadomi z możliwości jakie dają ogniwa wodorowe, ale uważają, że nie dostatecznego popytu na takie samochody. Zwracają też uwagę na niewielką liczbę punktów ładowania samochodów napędzanych wodorem.
Volvo elektryczne
Firma już wcześniej zapowiadała radykalne kroki w pozbyciu się ze swojej oferty samochodów z silnikami spalinowymi. Wcześniej ogłoszono bowiem, że do 2025 roku oferta firmy będzie składała się w połowie z samochodów elektrycznych.
„Nie ma długoterminowej przyszłości dla samochodów z silnikiem spalinowym” ‒ mówił wówczas Henrik Green, dyrektor ds. Technologii w firmie.
Samochód przez Internet
Sprzedać internetowa samochodów Volvo ma być w zamyśle firmy prosta, szybka i oferująca szereg przydatnych funkcji. Każdy klient zainteresowany kupnem będzie mógł wybrać samochód według swojej indywidualnej specyfikacji. Jednocześnie nadal pozostanie możliwość zakupienia samochodu u dealara.
Źródła: BBC, Volvo