Krakowianie od 1 maja żwawo wyciągają rowery z piwnic i garaży – ruszyła kampania rowerowa Wydziału Gospodarki Komunalnej i Klimatu Urzędu Miasta Krakowa. Kampania ta ma na celu zachęcanie pracowników na terenie miasta do wykorzystania roweru jako podstawowego środka transportu. W akcji mogą wziąć udział pracodawcy z całego miasta, można dołączać do niej również w trakcie jej trwania. Od maja do listopada pracownicy dojeżdżający do pracy rowerem, w zamian za rzetelne zapisywanie swoich przejazdów oraz zamianę innych środków transportu na bicykl, otrzymują nagrody w postaci bonów, gadżetów rowerowych lub biletów do kina. To już 6. edycja kampanii i z każdym rokiem cieszy się ona coraz większym powodzeniem. Zaletą akcji jest fakt, iż można dołączyć do niej przez cały okres jej trwania, na początku każdego miesiąca. Zamiana samochodu na rower to nie tylko sposób na poprawę kondycji, zdrowia i sylwetki, ale także oszczędność pieniędzy i lepszy wybór dla środowiska.
Ze statystyk akcji wynika, iż udział w niej przyczynił się do korzystania z dwukołowca również w innych celach niż dojazd do pracy. Kampania ta może również pokazać ludziom, że nie ma złej pogody na jazdę na rowerze – są tylko źle ubrani rowerzyści. Determinacja do otrzymania nagród to nie jedyna motywacja do udziału w akcji. Kampania jest świetnym sposobem na pobudzenie kreatywności pracowników oraz zintegrowanie ich – forma rejestrowania frekwencji rowerowej jest dowolna, zatem wykorzystać można do tego tablice, arkusze czy dzienniki przygotowane przez koordynatorów firmowych wraz z innymi uczestnikami.
Poza powyższą kampanią, w maju Kraków aktywizuje również najmłodszych rowerzystów. Akcja „Rowerowy maj” skierowana jest do przedszkolaków oraz uczniów szkół. Za każdy przyjazd do placówki rowerem, uczeń dostaje punkt. Szkoła lub przedszkole z największą ilością punktów otrzymuje tytuł najbardziej rowerowej placówki, najbardziej aktywne rowerowo klasy mogą wygrać atrakcyjne wycieczki, a indywidualni uczniowie – gadżety i upominki rowerowe. W obecnym roku, w piątej edycji, wzięło udział 110 placówek.
Po tych przykładach widać, że Kraków przykłada dużą wagę do aktywizacji rowerzystów. Ma to pozytywny wpływ zarówno na mieszkańców, jak i na środowisko. Oby więcej takich akcji, we wszystkich miastach w Polsce.