Jedna z najpopularniejszych w Polsce sieci sklepów spożywczych – Żabka ogłosiła, że wycofa się ze stosowania plastiku. Tym samym zmniejszy jego zużycie o 1000 ton rocznie. Odtąd w sklepach Żabka nie zastaniemy już plastikowych siatek i kubków na kawę z tworzywa sztucznego.
Historia ludzkości nierozerwalnie wiążę się z pewnymi epokami, w trakcie których odkrywaliśmy materiały przynoszące nam skok cywilizacyjny. Była więc epoka kamienia, żelaza czy brązu. Jeśli za tysiące lat przyszłe pokolenia ludzkości będą prowadziły wykopaliska i badania nad czasami, w których żyjemy, to z pewnością będą mogły nazwać ten okres, epoką plastiku.
Nie mniej społeczeństwa coraz bardziej zdają sobie sprawę z zagrożenia jakie niesie ze sobą wszechobecny dookoła plastik dlatego pojawiają się kolejne inicjatywy mające na celu ograniczenie jego zużycia i tym samym produkcji. A to ma przełożyć się na mniejszą ilość plastiku, który przedostaje się do środowiska i stanowi ogromne zagrożenie – również dla ludzi. Niedawno taką zacną inicjatywę podjęła sieć sklepów spożywczych Żabka.
W sklepach spod znaku zielonego płaza nie znajdziemy już torebek plastikowych (tzw. zrywek) oraz wieczek na ciepłe napoje. Zamiast nich sklepy oferują całkowicie biodegradowalne torby papierowe oraz również papierowe wieczka do kubków.
„Zanieczyszczenie tworzywami sztucznymi to jedno z największych wyzwań współczesnego świata. Obsługując dziennie ok. 2,5 mln klientów mamy świadomość naszej roli wobec ograniczania plastiku w naszej sieci i zachęcania klientów do dokonywania świadomych wyborów, dobrych dla naszej planety. Dlatego zdecydowaliśmy się na wycofanie zbędnych materiałów z tworzyw sztucznych i zastąpiliśmy je biodegradowalnymi odpowiednikami” – napisał Prezes Zarząd i CEO Grupy Żabka Tomasz Suchański w oświadczeniu na stronie sieci.
Sieć szacuje, że 5 proc. jej klientów decyduje się na dokupienie plastikowej torby na zakupy. Pozostałe osoby mają własne torby lub po prostu decydują się na konsumpcję zakupionych artykułów zaraz po wyjściu ze sklepu. Sieć Żabka postanowiła promować wśród klientów nawyk chodzenia na zakupy z własną torbą, co ma przyczynić się, według jej przewidywań, do redukcji zużycia plastiku o 1000 ton rocznie. Jednocześnie sieć zaznacza w swoim oświadczeniu, że papier, z którego produkowane są torby oferowane przez sklepy Żabka pochodzi z odnawialnych źródeł i odznaczony jest certyfikatem FCS.
„W praktyce oznacza to, że producenci stosują najnowsze technologie, minimalizując ilość zużytej w czasie produkcji wody, a każde ścięte drzewo wymaga nasadzenia przynajmniej jednego nowego” – czytamy na stronie zabka.pl.
Ponadto Żabka chwali się wcześniejszymi akcjami proekologicznymi. Jako pierwsza sieć handlowa wprowadziła w swoich markach butelki pochodzące w 100 proc. z recyklingu, a w gotowych daniach nie znajdziemy już plastikowych sztućców i słomek.
Źródła: Zabka.pl, bankier.pl