Raport „Wpływ kryzysu klimatycznego na decyzje zakupowe”, przygotowany przez UN Global Compact Network Poland, był pretekstem do ważnej dyskusji związanej z polskim rynkiem żywności podczas dwudniowej katowickiej konferencji Precop 27, która poprzedza 27. sesję światowego szczytu klimatycznego w Egipcie. Andrej Modic, pomysłodawca i właściciel platformy LokalnyRolnik.pl, był jednym z prelegentów spotkania w Międzynarodowym Centrum Kongresowym.
„Rolnictwo i hodowla zrównoważone istniały od dawna i przejście ponownie na taką formę pozyskiwania żywności daje nam szansę, by jak największej części społeczeństwa dać lokalne jedzenie. Tylko prawdziwa lokalność pozwoli nam m.in. uniezależnić się od kupowania zboża czy innych produktów (co ma miejsce w wielu krajach) z dwóch różnych państw. Powrót do takiej przeszłości nie jest regresem, to przyszłość dla systemu żywnościowego, który obecnie jest w sporym kryzysie” – mówił Andrej Modic podczas konferencji.
„Każdy z nas może mieć wpływ na zmianę klimatu, ponieważ wszyscy jemy i wszyscy kupujemy żywność. O skali wpływów świadczą statystyki: 1/3 globalnego zużycia energii i 70% zużycia wody to wynik produkcji żywności” – podkreślał Sebastian Tołwiński (Head of Corporate Affairs & Communications CEE, Upfield Polska), prezentujący raport „Wpływ kryzysu klimatycznego na decyzje zakupowe”.
Jednym z poważniejszych wniosków jest wciąż zatrważająca ilość marnowanej żywności – w Polsce to 5 mln ton rocznie, z czego większość jest marnowana w gospodarstwach domowych, następnie wpływ na to mają łańcuchy dostaw. Jak w skali domowego budżetu i zakupów temu przeciwdziałać? Jedną z alternatyw mogą być bardziej etyczne zakupy i świadome decyzje związane z jakością i pochodzeniem żywności. Warto jednak rozeznać rynek, by nie paść ofiarą tzw. greenwashingu, zjawiska, które polega na wywoływaniu w klientach wrażenia, że produkt (albo przedsiębiorstwo, które go wytwarza) jest stworzony (lub działa) w zgodzie z naturą i ekologią.
„Nasza misja i model biznesowy w Lokalnym Rolniku są od początku transparentne. Wiemy, że wiele się dziś mówi o ESG w najróżniejszych branżach, ale warto sprawdzić dokładnie, co za tymi deklaracjami stoi” – dodaje Andrej Modic.
LokalnyRolnik.pl to platforma internetowa oferująca obecnie każdego dnia 3500 produktów (warzywa, owoce, mięso, nabiał, przetwory, ryby, jaja, pieczywo, gotowe dania). Jak zapewniają jej założyciele, wprowadzane rozwiązania logistyczne pozwalają zmniejszać ślad węglowy oraz niwelować do zera problem marnowania żywności na poziomie dystrybucji. Sprzedawana żywność jest wytwarzana w sposób zrównoważony, we współpracy z zaufanymi rolnikami i małymi wytwórcami, a jej ceny nie są znacząco wyższe od tych oferowanych przez tradycyjne sklepy.
Model biznesowy Lokalnego Rolnika zakłada wspieranie właścicieli małych gospodarstw pracujących w sposób daleki od standardów przemysłowych, którzy często stosują niekonwencjonalne metody uprawy i hodowli, nierzadko oparte na wieloletnich tradycjach rodzinnych.
Niezwykle istotne jest również prowadzenie procesu weryfikacji dostawców żywności w aspekcie m.in. wykorzystania naturalnych składników, dobrego traktowania zwierząt, jak i dążenia do zminimalizowania negatywnego wpływu na naturę.