Trudno sobie to wyobrazić, ale w każdej autocysternie asfaltu udało się „utopić” 400 zużytych opon, które docelowo znajdują się teraz w nawierzchni drogowej – tak o swoim nowatorskim produkcie czyli asfaltcie modyfikowanym z dodatkiem gumy z recyklingu opon samochodowych mówią przedstawiciele firmy LOTOS Asfalt.
Nawierzchnia z dodatkiem gumy
LOTOS Asfalt jako pierwszy producent w Polsce w 2013 roku wprowadził na rynek asfalt modyfikowany z dodatkiem gumy z recyklingu opon samochodowych.
„Dzięki temu powstał produkt o podwyższonych właściwościach użytkowych i zwiększonej odporności na starzenie dedykowany do budowy trwałych i cichych nawierzchni asfaltowych. Przyczynił się on nie tylko do ochrony środowiska przed nadmiernym hałasem, ale również do redukcji śladu węglowego poprzez zmniejszenie ilości zabiegów utrzymaniowych oraz ekologiczne zagospodarowanie starych opon, co jest globalnym problemem” – przekonuje Mikołaj Szlagowski Kierownik Dział Komunikacji Zewnętrznej LOTOS Asfalt.
Rok później firma wdrożyła produkcję asfaltu do technologii „na ciepło” o nazwie WMA (Warm Mix Asfalt).
„Jest on ekologicznym materiałem wpisującym się w trendy zrównoważonego rozwoju ze względu na korzyści, które przynosi w praktycznym zastosowaniu. Jedną z nich jest możliwość obniżenia temperatury produkcji i wbudowania nawierzchni nawet o 30 stopni Celsjusza, co przekłada się na ograniczenie oddziaływania produkcji na środowisko oraz oszczędność energii przy produkcji i redukcję oparów przy wbudowaniu. W konsekwencji uzyskuje się obniżony ślad węglowy w porównaniu do tradycyjnych nawierzchni asfaltowych, a kilkakrotnie mniejszy niż ślad węglowy dróg z cementu. Zmniejszenie temperatur produkcji i wbudowania mieszanek mineralno-asfaltowych wpływa też korzystnie na trwałość nawierzchni, ograniczając procesy jej starzenia i wydłużając jej żywotność poprzez zwiększenie odporności na spękania termiczne i zmęczenie” – zaznacza Cezary Godziuk, członek Zarządu LOTOS Asfalt.
Projekt „Ekologiczne asfalty”
Obecnie LOTOS Asfalt wspólnie z Politechniką Gdańską tworzy nowy ekologiczny produkt asfaltowy, który ma pozwolić na redukcję zanieczyszczeń powietrza w rejonie pasa drogowego i przyczynić się do redukcji smogu w miastach.
Projekt „Ekologiczne asfalty” jest realizowany w konsorcjum, w skład którego wchodzi spółka LOTOS Asfalt i Politechnika Gdańska. Projekt uzyskał dofinansowanie przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBiR). Jego wartość to ponad 5 mln zł. Jego celem jest stworzenie innowacyjnej nawierzchni drogowej, która pozwoli na redukcję zanieczyszczeń atmosferycznych w obszarze pasa drogowego. W szczególności ma to dotyczyć ograniczenia stężenia toksycznych i szkodliwych substancji, zawartych w spalinach pojazdów, m.in. benzo(a)pirenu, tlenków azotu (NOx) oraz lotnych związków organicznych, których emisja wynika z dużego natężenia ruchu pojazdów i innych źródeł zanieczyszczeń, np. pieców w sezonie grzewczym.
„Obecnie na Wydziale Chemicznym PG profesor Anna Zielińska-Jurek wraz z zespołem finalizuje prace nad dobraniem właściwego składu ekologicznego asfaltu i skutecznej modyfikacji składników, aby uzyskać jak największą efektywność redukcji zanieczyszczeń atmosferycznych, znajdujących się w rejonie pasa drogowego. Na uwagę zasługuje skonstruowany specjalnie na potrzebę tego projektu innowacyjny układ do badania degradacji zanieczyszczeń powietrza w obecności lepiszczy modyfikowanych materiałem fotokatalitycznym” – wyjaśniają przedstawiciele firmy LOTOS Asfalt.
Po stworzeniu ekologicznego lepiszcza asfaltowego kolejnym krokiem będzie zaprojektowanie i dobór mieszanki mineralno-asfaltowej o rozwiniętej powierzchni właściwej i makrostrukturze, tak aby nawierzchnia w jak największej skali oczyszczała powietrze. Prace nad tym etapem już się toczą w Laboratorium Drogowym na Wydziale Inżynierii Lądowej i Środowiska PG, pod nadzorem prof. Piotra Jaskuły. Innowacyjne mieszanki mineralno-asfaltowe z ekologicznym lepiszczem poddane zostaną testom właściwości fizyko-mechanicznych oraz badaniom skuteczności działania w czasie eksploatacji. Do symulacji warunków rzeczywistych posłuży specjalne urządzenie, w którym próbki asfaltowej nawierzchni drogowej poddawane będą przyspieszonemu przecieraniu, w celu symulacji warunków rzeczywistych, poprzez wywoływanie sił stycznych (ścinających) ogumionym kołem, pozbawiając nawierzchnię powierzchniowej otoczki asfaltu. Następnie wykonany zostanie na nich pomiar efektywności redukcji zanieczyszczeń w czasie eksploatacji w komorze pomiarowej do badania degradacji zanieczyszczeń na Wydziale Chemicznym.
Ostatnim etapem będzie weryfikacja skuteczności działania nawierzchni ekologicznej podczas eksploatacji drogi na pełnowymiarowym odcinku testowym. Jeśli badania laboratoryjne potwierdzą skuteczność przyjętych założeń, już w 2022 r. w Kajkowie k. Ostródy, na infrastrukturze udostępnionej przez Zarząd Dróg Powiatowych w Ostródzie, powstanie odcinek doświadczalny z innowacyjną wierzchnią warstwą ścieralną, która w wyniku procesu fotokatalizy będzie przyczyniać się do rozpadu toksycznych substancji. Na odcinku tym przez cały rok po jego wykonaniu prowadzone będą przez naukowców z PG testy skuteczności redukcji zanieczyszczeń przez nawierzchnię w czasie eksploatacji drogi. Kontrolowana będzie również jej trwałość i odporność na czynniki klimatyczne.
Projekt „Asfalty do recyklingu”
„Asfalty do recyklingu” są kolejnym proekologicznym projektem realizowanym przez LOTOS Asfalt wspólnie z partnerem naukowym, którym jest w tym przypadku Politechnika Warszawska. Projekt ten ma na celu stworzenie innowacyjnego lepiszcza asfaltowego, które umożliwi wykorzystanie do budowy nowej asfaltowej warstwy drogi aż 30% materiału z rozbiórki starych sfrezowanych nawierzchni bitumicznych. W ramach projektu „Asfalty do recyklingu” specjaliści spółki LOTOS Asfalt i naukowcy z Politechniki Warszawskiej pod kierownictwem prof. Jana Króla opracują technologię nowego lepiszcza asfaltowego poprzez aplikację specjalnych dodatków wyselekcjonowanych w ramach badań. Taki asfalt nada właściwości odświeżających, poprawiających parametry starego lepiszcza z recyklingu oraz umożliwi uzyskanie wymaganej jakości mieszanek mineralno-asfaltowych (mma), wyprodukowanych ze zwiększoną ilością materiałów pochodzących z recyklingu remontowanych nawierzchni asfaltowych dozowanych do mma w technologii „na zimno”. Nowy produkt asfaltowy dodawany do materiału z recyklingu pokrywać będzie destrukt, poprawiając jednorodność, urabialność mieszanki mineralno-asfaltowej, przywracając właściwości starego asfaltu znajdującego się w destrukcie. Aktualnie naukowcy z PW finalizują prace nad opracowywaniem składu wynalazku i testują jego efektywność w mieszankach mineralno-asfaltowych. Zakończenie projektu planowane jest na 2023 rok. Wdrożenie produktu na rynek poprzedzą odcinki testowe na drogach.
Nawierzchnie wykonane z materiałów z recyklingu starych nawierzchni asfaltowych – dzięki użyciu specjalnych asfaltów „odmładzających” – nie ustępują drogom wybudowanym z nowych materiałów. Ponadto ślad węglowy takich nawierzchni jest dużo mniejszy niż powstałych z nowych materiałów budowlanych. Zwiększenie stosowania destruktu asfaltowego pozwala na redukcję zużycia surowców naturalnych – materiałów skalnych do budowy nowych nawierzchni drogowych. Dzięki zwiększeniu wykorzystania destruktu przy wykorzystaniu nowego asfaltu oraz oszczędności energii wykorzystywanej w produkcji mieszanki mineralno-asfaltowej spodziewane jest również uzyskanie efektu proekologicznego w postaci redukcji śladu węglowego (emisji CO2) w porównaniu z zastosowaniem tradycyjnych metod.
Źródło: Grupa LOTOS S.A.