Obie firmy wprowadzają, na razie w formie testu, rozwiązanie dla e-sklepów, które pozwoli nawet dziesięciokrotnie zmniejszyć zapotrzebowanie na jednorazowe opakowania. Jak to działa? Po odbiorze przesyłki w paczkomacie i wyjęciu jej zawartości można potem odesłać bezpłatnie niepotrzebne nam już opakowanie. Umożliwia to wewnętrzna etykieta zwrotna, którą możemy zeskanować w dowolnym paczkomacie. W ten prosty sposób opakowanie wraca do magazynu InPost, a tam, po dezynfekcji, może być wykorzystane do kolejnej wysyłki z e-sklepu. Zyskuje na tym środowisko, bo dzięki takiemu rozwiązaniu mniej opakowań i nie tak szybko trafi na śmietnik.
„Tylko w ubiegłym roku w Polsce wysłanych zostało ponad 640 mln paczek, w tym roku będzie to jeszcze większa liczba. Niestety, opakowania są piętą achillesową branży e-commerce. Co roku setki milionów jednorazowych opakowań trafia na śmietniki. Przy obecnym wzroście rynku e-commerce kierunek jest tylko jeden – logistyka musi być nowoczesna, wydajna i jeszcze bardziej ekologiczna. Dlatego wprowadzamy pierwszy w Polsce system wtórnego obiegu opakowań” – mówi Rafał Brzoska, prezes InPost, zapraszając jednocześnie do projektu wszystkie firmy, które chcą wnieść swój wkład w działania ekologiczne.
Jako pierwsza, projektem tym zainteresowała się platforma sprzedażowa MODIVO, będąca częścią grupy kapitałowej eobuwie.pl.
„Badania rynkowe wskazują, że konsumenci są coraz częściej zaniepokojeni nadmiarem opakowań znajdujących się w obiegu, zastanawiają się nad możliwościami ich recyklingu. Dlatego jako pierwsi w Polsce podejmujemy wyzwanie InPost i przyłączamy się do projektu, w ramach którego udostępnimy klientom opakowania wielokrotnego użytku. Po odebraniu przesyłki, pudełko wystarczy zwrócić do najbliższego paczkomatu InPost, by po dokładnym czyszczeniu wróciło do obiegu. Gorąco zachęcamy do udziału w akcji” – zaprasza Damian Zapłata, prezes eobuwie.pl S.A. z grupy CCC.
Obecnie paczkomaty uważane są za jedną z najbardziej ekologicznych form zakupów internetowych, głównie z uwagi na ograniczenie ruchu samochodowego – przesyłki odbierane są przez klientów w jednym miejscu, kurier nie dowozi ich do każdego klienta z osobna. Z analiz InPostu wynika, że w porównaniu do dostawy bezpośrednio do domu klienta, wybór zamówienia przesyłki do paczkomatu zmniejsza emisję CO2 nawet o 75%.
Zwrot niepotrzebnego opakowania i wielorazowe wykorzystanie tej samej paczki to kolejna usługa InPost w kierunku odciążenia środowiska. W listopadzie pisaliśmy o możliwości bezpłatnej wysyłki niepotrzebnego lub zużytego sprzętu elektronicznego za pośrednictwem paczkomatów. Wysłany sprzęt trafia do profesjonalnej firmy, gdzie jest sprawdzony pod kątem sprawności i możliwości ponownego wykorzystania. Natomiast, jeśli nie spełnia określonych kryteriów, przekazany zostaje do recyklingu. Usługę taką InPost uruchomił jesienią, we współpracy z Fundacją Odzyskaj Środowisko.
Również MODIVO może pochwalić się proekologicznymi działaniami, takimi jak wprowadzenie oraz promowanie marek, kolekcji i linii spod znaku eco-friendly. Dlatego na swojej platformie ma ofertę marek, które tworzą odzież z myślą o zrównoważonej modzie, ograniczając szkodliwy wpływ produkcji ubrań na środowisko. Nie używają więc na przykład plastiku czy futer, a zamiast tego materiałów pochodzących z recyklingu.
Źródło: materiały prasowe InPost