27 dni trwał rejs badawczy Statku Uniwersytetu Gdańskiego R/V Oceanograf, na pokładzie którego znajdowali się naukowcy i pracownicy techniczni kilku uniwersytetów z nadmorskich miast Europy, zrzeszonych w konsorcjum SEA-EU. Uczestników wyprawy interesowały jakość powietrza w obszarach przybrzeżnych, zanieczyszczenia, jakie do morza trafiają wraz z wodami dużych rzek europejskich, a także obszary emisji gazów cieplarnianych na dnie morskim.
W badania, przeprowadzane wzdłuż zachodniego wybrzeża Europy, włączyły się cztery uczelnie: Uniwersytet Gdański oraz uniwersytety w Kilonii (Niemcy), w Kadyksie (Hiszpania) i w Breście (Francja), a także jedna placówka naukowa – Francuski Instytut Naukowy ds. Eksploatacji Morza. Rejs, który rozpoczął się w Gdyni, a zakończył w hiszpańskim porcie Kadyks, umożliwił jego uczestnikom realizację trzech dużych projektów.
Pierwszy z nich polegał na badaniu obszarów dna morskiego, tzw. pokmarków, czyli lejów i nieregularnych zagłębień, gdzie występuje emisja gazów cieplarnianych. Badacze, wykorzystując metody hydroakustyczne, spenetrowali pokmarki na Morzu Bałtyckim i w Zatoce Eckenförde (u wybrzeża Niemiec) oraz na wodach Hiszpanii. Pobrali także próbki wody nad miejscami, gdzie intensywnie wydobywał się gaz z osadów, na skutek rozkładu materii organicznej, nagromadzonej na dnie morza na przestrzeni tysięcy lat.
Celem drugiego projektu było badanie jakości powietrza w przybrzeżnych obszarach Europy, m.in. w portach większych miast. Pomiary wykonywane były regularnie przez cały rejs. Trzeci z kolei projekt badawczy wymagał pobrania próbek osadu, zooplanktonu i mikroplastików z ujść trzech rzek: Łaby, Sekwany i Renu. Zebrany materiał zostanie po rejsie przeanalizowany pod kątem zanieczyszczeń antropogenicznych. Projekt ten pozwoli m.in. określić, jaka ilość zanieczyszczeń trafia do wód morskich wraz z dużymi rzecznymi dopływami na naszym kontynencie.
Jak podkreślają autorzy tego międzynarodowego przedsięwzięcia, poza korzyściami naukowymi i edukacyjnymi rejsu, jego wartością nie do przecenienia jest wzmocnienie więzi między nadmorskimi uniwersytetami Europy. W najbliższych miesiącach ma zapaść decyzja co do ewentualnego przedłużenia międzyuczelnianego projektu badawczego.
Oceanograf, na którym uczestnicy rejsu wyruszyli z misją naukową, jest obecnie najnowocześniejszą jednostką badawczą na wodach Bałtyku. Katamaran został zbudowany w gdyńskiej stoczni w 2016 roku. Jest wyposażony w specjalistyczne urządzenia, umożliwiające prowadzenie badań środowiska oraz fauny i flory mórz i oceanów. Na pokładzie znajdują się nie tylko znakomicie wyposażone laboratoria, ale również obserwatoria i sala seminaryjna dla studentów.
Źródła: ug.edu.pl, portalstoczniowy.pl