W ciągu ostatnich 12 miesięcy użytkownicy aplikacji Foodsi ocalili przed zmarnowaniem ponad 412 tysięcy kg jedzenia, które w innym wypadku trafiłoby do kosza. Dla konsumentów to super atrakcyjne cenowo zakupy. Dla przedsiębiorców zaś Foodsi staje się jednym z podstawowych narzędzi usprawniających prowadzenie biznesu. Zamiast martwić się stratami, mogą zarobić na tym, co się nie sprzedało i to jeszcze z korzyścią dla planety.
Cały proces produkcji żywności to ogromne ilości zużytej wody i dwutlenku węgla wyemitowanego do atmosfery, dlatego marnowanie jedzenia to jednocześnie marnowanie cennych zasobów wody i przyczynianie się do wzrostu tempa ocieplania się klimatu.
Według danych aplikacji, użytkownicy w 2022 roku odebrali ponad 825 tysięcy paczek-niespodzianek. Szacunkowo to ponad 412 tysięcy kg jedzenia, które udało się uratować przed zmarnowaniem. Na ten wynik miała niewątpliwie wpływ szeroko zakrojona kampania reklamowa Foodsi. Została ona przeprowadzona w ostatnim kwartale 2022 roku i miała na celu zwrócenie uwagi na skalę marnowania żywności oraz pokazanie Foodsi jako jednego z rozwiązań tego problemu. Jej przekaz był prosty: Tu się nie marnuje. TU, czyli w Polsce, pod naszym nosem, w naszych domach, w kawiarni na rogu i w sklepie, który codziennie odwiedzamy. Nie marnuje się, bo nie marnują się dobre produkty. Nie marnuje się, bo to my o to dbamy. To bezpośrednia zachęta do podjęcia nawet najprostszych działań, by razem walczyć z marnotrawstwem żywności.
Poza chęcią dołączenia do inicjatywy less waste, wysoki wzrost zainteresowania aplikacją można zaobserwować również w związku z szybującymi cenami żywności. Dzięki temu użytkownicy mogą zaoszczędzić np. na produktach codziennego użytku (m.in. na pieczywie). Zamiast ok. 5 zł za jeden bochenek chleba, w aplikacji zapłacą 9,99 zł lub 14,99 zł (w zależności od lokalu i wielkości paczki) za całą torbę pełną wypieków.
Rekordowym miesiącem w 2022 roku pod względem ilości uratowanych paczek był listopad. Natomiast największą popularnością w aplikacji w tym roku cieszyły się posiłki kuchni włoskiej, polskiej i azjatyckiej. Użytkownicy równie chętnie ratowali słodkie i słone wypieki z lokalnych cukierni, piekarni czy kawiarni.
„Blisko 90% mniej zmarnowanych składników i potraw każdego dnia. To kilka kilogramów „uratowanego” pysznego jedzenia” – tak ocenił współpracę z Foodsi w 2022 roku Mariusz Olechno, właściciel sieci Koku Sushi.
Wszystko wskazuje na to, że w pierwszej połowie 2023 roku licznik uratowanych paczek wskaże pierwszy milion, a kolejny będzie kwestią kilku miesięcy.