Woonerf czyli połączenia deptaka i ulicy stają się coraz popularniejsze. Idea ich budowy zrodziła się w Holandii, samo słowo pochodzi z niderlandzkiego i można je przetłumaczyć jako „ulicę do mieszkania”. Dziś coraz więcej miast decyduje się na tworzenia takich stref. W Polsce ma ją między innymi Łódź, Gdynia, a ostatnio Sopot. Łączy je zasada, iż piesi i rowerzyści są tam ważniejsi od kierowców, a zieleń odgrywa szczególną rolę.
Kwartały miejskie, w których są one tworzone nie są wyłączone z ruchu samochodowego, auta mogą tam wjeżdżać, ale pierwszeństwo mają zawsze piesi, stąd szykany, meble miejskie czy elementy uspokojenia ruchu, które sprawiają, że kierowcy nie mają szans na szybką jazdę. Woonerf jest więc w założeniu przestrzenią publiczną, która łączy funkcje ulicy, deptaku, parkingu i miejsca spotkań mieszkańców. Podstawą projektowania ulicy tego typu jest rezygnacja z tradycyjnego podziału przestrzeni między jezdnię i chodniki oraz zastosowanie elementów małej architektury. W naszym kraju takie inwestycje stworzono między innymi w Łodzi na ul. 6 Sierpnia i była to realizacja jednego z pomysłów zgłoszonych do budżetu obywatelskiego, co wówczas kosztowało 1,4 mln złotych. W tym samym mieście stworzono woonerf na ul. Traugutta i ul. Piramowicza.
W Gdyni w 2019 roku nakładem 3,8 mln zł oddano do użytku woonerf przy ul. Abrahama, na którym pojawiły się nowe nasadzenia zieleni i mała architektura. Na ulicy dozwolono przejazd z prędkością maksymalną 20 km na godz. i wyznaczono 7 miejsc do parkowania.
W Sopocie pierwszy powstał na ul. Parkowej, a w sierpniu otwarto kolejny. Chodzi o przebudowę układu dróg wokół sopockiego dworca kolejowego obejmującą strefę woonerf w rejonie ulic: Kolejowej i Marynarzy oraz ciągów pieszo-jezdnych pomiędzy aleją Niepodległości i ul. Kolejową, gdzie umożliwiono stworzenie współdzielonej przestrzeni dla ruchu pieszych, rowerzystów i samochodów. Projekt objął także przebudowę układu drogowego ul. Podjazd, skrzyżowania al. Niepodległości i ul. Podjazd/ul. Sikorskiego, wraz z budową i przebudową uzbrojenia podziemnego: kanalizacji deszczowej, zamkniętych koryt dwóch sopockich potoków, sieci wodno-kanalizacyjnych, oświetlenia ulicznego oraz sieci teletechnicznej.
Zmodernizowane zostały ciągi pieszo – jezdne, powstał zdrój uliczny oraz ekrany i gabionowe elementy dekoracji, zakrywające mury oporowe od strony torów kolejowych. Zamontowano pierwszy w Sopocie dwupoziomowy parking rowerowy. Teren wzbogacił się o elementy małej architektury takie jak stylowe i energooszczędne lampy miejskie, wygodne ławki i kosze na śmieci. Do tego dużo zieleni. Chodzi o ponad 5,5 tys. nowych roślin w tym 63 drzewa, ponad tysiąc sztuk krzewów – żywopłot grabowy oraz 4530 sztuk sadzonek roślin, m.in. róże rabatowe, irga płożąca, kosodrzewina, hosty, bluszcze, barwinki, bodziszki, tawuły, berberysy, hortensje, śnieguliczki, irysy, bzy. Wykonano także trzy zbiorniki retencyjne.
Źródło: Zarząd Dróg i Zieleni w Sopocie