Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia i Nextbike stworzą trzeci w Europie i największy w Polsce system miejskich wypożyczalni rowerów. System ma ruszyć wiosną, a będzie się na niego składać 7000 rowerów i prawie tysiąc stacji. Rowery pojawią się w 31 gminach GZM. Technicznie będą to rowery czwartej generacji, wyposażone w nadajnik GPS. Oznacza to, że nie będzie potrzeby przypinania ich do stojaków, będzie można wypożyczać i oddawać rowery na stacji bez wpinania go do stojaka. To najnowszy model SmartBike 2.0, który jest lżejszy, bardziej zwinny, dynamiczny i wygodny niż dotychczasowe rowery.
Metrorower jako element Transportu GZM pojawi się również w taryfie Transport GZM. To jak na razie jedyne tego typu rozwiązanie w Polsce. Każdy pasażer korzystający z biletu okresowego będzie mógł bezpłatnie korzystać z Metroroweru przez 30 minut dziennie.
„Rower to idealne rozwiązanie transportowe dla mieszkańców nowoczesnej metropolii jaką jest GZM” – mówi Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu GZM. „Nasze Metrorowery będą częścią ogromnego systemu transportowego GZM. Metroroweru nie traktujemy jako pojazdu jedynie rekreacyjnego, chociaż i w tej roli sprawdzi się doskonale. To równoprawny element zrównoważonego transportu miejskiego, obok tramwaju, autobusu i trolejbusu. Jak przystało na pierwszą w Polsce metropolię, budujemy pierwszy tak duży i zaawansowany technologicznie system transportu miejskiego respektujący wyzwania i potrzeby mieszkańców współczesnych miast” – dodaje Karolczak.
„Nasze przedsięwzięcie jest znaczącym krokiem w kierunku przyszłości transportu miejskiego, z zobowiązaniem do co najmniej 5 lat pionierskiego projektu na obszarze 31 gmin Metropolii Górnośląsko-Zagłębiowskiej” – mówi Tomasz Wojtkiewicz, CEO Nextbike.
Bike sharing to system tzw. roweru miejskiego, czyli usługa transportowa, w ramach której określona flota rowerów udostępniana jest mieszkańcom do krótkoterminowego użytku.
Wiele popularnych systemów roweru miejskiego umożliwia wypożyczenie pojazdu ze „stacji” i zwrócenie go w innej stacji dokującej należącej do tego samego systemu. Rozwijają się również systemy w modelu swobodnym (free-floating), w którym rower możemy wypożyczać i zwracać w dowolnej lokalizacji w obrębie oznaczonego obszaru (strefy wypożyczeń). Nie są wtedy potrzebne fizyczne stacje dokujące, gdyż cała technologia umożliwiająca wynajem znajduje się na samym rowerze, wyposażonym m.in. w moduły lokalizacyjne GPS i komunikacyjne GSM. Obecnie w Polsce działa kilka systemów wypożyczalni rowerów miejskich. Pierwszy był BikeOne w Krakowie, kolejny RowerRes w Rzeszowie. We Wrocławiu firma NextBike swój system uruchomiła na wiosnę 2011 roku. Szacuje się, że w 2021 roku systemy roweru publicznego dostępne były w ponad 90 polskich miejscowościach, a ich łączna flota wynosiła ponad 20 tysięcy rowerów.
Źródła: GZM oraz Nextbike