Więcej zieleni i małej architektury, uspokojony ruch, piesi i rowerzyści z pierwszeństwem. Tak wygląda idea woonerfów, czyli ulic do zamieszkania. Pomysł narodził się już w latach 70. XX w. w Holandii, a w Polsce pierwsze zrealizowane projekty pojawiły się kilka lat temu. Taki model przestrzeni miejskiej zagości też na remontowanej właśnie ulicy Krupniczej w Krakowie. Będzie to pierwszy woonerf w tym mieście.
Część robót związanych z przebudową ulicy już wykonano – to prace podziemne z wymianą instalacji, a także towarzyszące im badania archeologiczne. Niedawno rozpoczęło się odtwarzanie nawierzchni. Ostatnim etapem prac będzie zazielenianie terenu oraz urządzenie tej miejskiej przestrzeni w sposób, który wynika z koncepcji woonerf, a więc stworzenia ulicy z uspokojonym ruchem, bez podziału na jezdnię i chodnik, z możliwą komunikacją samochodową, ale z bezpieczeństwem pieszych jako priorytetem.
Na Krupniczej zostaną posadzone drzewa – 39 sztuk. Na jednym z odcinków pojawią się czereśnie ptasie „Plena” (wyjątkowo atrakcyjnie prezentujące się w okresie kwitnienia), na innym olsze czarne. Oprócz drzew, przybędzie także kilka tysięcy krzewów i bylin. Pojawią się również zbiorniki magazynujące deszczówkę (będzie ją można wykorzystywać do podlewania roślin), ogrody deszczowe, które spowalniają odpływ wody opadowej do kanalizacji oraz tzw. ogrody fasadowe, czyli nieduże zieleńce, które powstają przy fasadach budynków. W otoczeniu zieleni pojawią się na Krupniczej meble miejskie oraz miejsca postojowe dla samochodów i rowerów.
Rewitalizacja ulicy to wspólne przedsięwzięcie krakowskich jednostek i spółek miejskich: Zarządu Zieleni Miejskiej, Zarządu Dróg Miasta Krakowa, Wodociągów Miasta Krakowa i Miejskiego Przedsiębiorstwa Energetyki Cieplnej. Za zazielenieniem ulicy Krupniczej głosowali w budżecie obywatelskim mieszkańcy Krakowa.
Zrewitalizowana Krupnicza będzie pierwszym woonerfem w Krakowie. Wcześniej przestrzeń miejską inspirowaną ideą tworzenia „ulicy do mieszkania” (przypominającej deptak wypełniony zielenią i elementami małej architektury, z dopuszczonym, ale uspokojonym ruchem samochodowym) zorganizowano w takich miastach jak Łódź, gdzie woonerfy pojawiły się najwcześniej (w 2014 roku) oraz Gdynia i Poznań.
Źródło: krakow.pl, grafika/wizualizacje: archiwum ZZM