W ramach nowego programu realizowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej o nazwie “Zielony transport publiczny”, operatorzy transportu publicznego, w tym jednostki samorządowe, będą mogli starać się o dofinansowanie do zakupu zeroemisyjnych autobusów i infrastruktury ich ładowania. Pierwszy nabór wniosków ruszy już 4 stycznia i potrwa do 15 grudnia 2021 roku. Kolejne dwa nabory będą prowadzone w latach 2022 i 2023, a całkowity budżet programu ma wynieść 1,3 mld zł, w tym 1,1 mld zł w ramach dotacji, a 200 mln zł zostanie przeznaczone na pożyczki.
Ministerstwo Klimatu i Środowiska przedstawiło dzisiaj podstawowe założenia nowego programu, który wg szacunków rządu powinien umożliwić zakup minimum 500 autobusów napędzanych prądem lub wodorem, co oznaczałoby potrojenie obecnej liczby takich pojazdów poruszających się po polskich drogach.
„Przewidujemy szereg kosztów kwalifikowanych, od nabycia bądź leasingu autobusów, przez koszt modernizacji lub budowy odpowiedniej infrastruktury do ładowania lub tankowania takich pojazdów, po szkolenia dla kierowców i mechaników, którzy będą obsługiwać te eko-autobusy” – poinformował Artur Lorkowski, wiceprezes NFOŚiGW.
„W pierwszej fazie programu poziom finansowania będzie najwyższy, gdyż – oprócz celów ekologicznych – ma też pomóc gospodarce w odbudowie po kryzysie związanym z koronawirusem” – stwierdził Michał Kurtyka, minister klimatu i środowiska.
Zielony transport publiczny to kolejny program po znanych od pewnego czasu programach “Czyste Powietrze”, “Mój Prąd”, “Ciepłownictwo Powiatowe”, który ma przyczynić się do poprawy jakości powietrza w Polsce, tym razem poprzez działania w transporcie. Jest on także elementem realizacji założeń projektu Polityki Energetycznej Polski do 2040 roku, który przewiduje m.in. upowszechnienie zeroemisyjnych środków transportu na polskich drogach.