Odzysk ciepła z podziemnej infrastruktury kolejowej, a dokładniej warszawskiego metra – tego dotyczy umowa zawarta pomiędzy samorządem stolicy, spółką Metro Warszawskie a firmą Danfoss, Ambasadą Królestwa Danii w Polsce oraz Grupą Rambøll. Podpisane porozumienie to pierwszy krok w kierunku publiczno-prywatnej współpracy, której celem jest zbadanie możliwości ponownego wykorzystania ciepła odpadowego z systemu Warszawskiego Metra do ogrzewania budynków mieszkalnych i budynków użyteczności publicznej.
Wydarzenie odbyło się 1 lutego na stacji metra Stadion Narodowy przy udziale króla Fryderyka X i towarzyszącej mu delegacji oraz polskich oficjeli.
Powstające w tunelach metra ciepło to produkt uboczny emitowanej przez zainstalowane tam urządzenia czy ruszający i hamujące składy energii cieplnej, które obecnie ulatnia się szybami wentylacyjnymi do atmosfery. Szacuje się, że corocznie w tunelach metra marnuje się 62 GWh ciepła. Jest to równowartość rocznego zapotrzebowania na ciepło ponad 14 tys. warszawiaków. Przy czym polska stolica ma najbardziej rozległą sieć ciepłowniczą w całej Europie.
Jest jednak pomysł na jego zagospodarowanie, co oznacza zmniejszenie wpływu na środowisko, ponieważ energia zawarta w cieple odpadowym jest neutralna pod względem emisji dwutlenku węgla. Podobne rozwiązanie jest z powodzeniem wykorzystywane w Londynie. Ciepło odpadowe z tamtejszej sieci podziemnej kolei zapewnia ogrzewanie i ciepłą wodę dla ponad 1350 domów, szkoły i dwóch ośrodków wypoczynkowych na terenie dystryktu Islington.
Źródło: PAP, Danfoss Poland