EkoGuru – portal ekologiczny
  • O nas
  • Portal
    • Aktualności Świat
    • Aktualności Polska
  • Wyzwania
    • Zmiany Klimatu
    • Smog
    • Susza
    • Marnotrawstwo Żywności
    • Odpady
  • Rozwiazania
    • Fotowoltaika
    • Pompy Ciepła
    • Termomodernizacja
    • Audyt Energetyczny
    • Biogazownie
    • Kolektory słoneczne
    • Przydomowe Stacje Ładowania
    • Promienniki podczerwieni
    • Wykorzystanie wody deszczowej
    • Przydomowe elektrownie wiatrowe
    • Odzysk wody szarej
  • Baza Wiedzy
    • Wiedza Ogólna
    • Wiedza Praktyczna
    • Prawo
    • Ekopedia
  • Technologie
  • Kontakt
Technologie

Studenci z Krakowa budują samoloty solarne

przez Michał Skwarek 8 grudnia 2022
przez Michał Skwarek 8 grudnia 2022
fot: Maciej Hatłas, KSAF AGH

AGH Solar Plane jest Studenckim Kołem Naukowym działającym przy Wydziale Energetyki i Paliw na Akademii Górniczo-Hutniczej. Członkowie Koła zajmują się budową bezzałogowych samolotów solarnych, które napędzane są energią elektryczną pozyskiwaną w trakcie lotu, dzięki umieszczonym na skrzydłach ogniwom fotowoltaicznym. Przedstawione rozwiązanie umożliwia wydłużenie czasu operacji powietrznej aż do kilkunastu godzin, bez potrzeby międzylądowania i wymiany akumulatorów.

Jednym z głównych założeń Koła jest promocja alternatywnych źródeł energii, dbałość o zasoby naszej planety oraz zwiększanie świadomości społecznej w obszarze energii odnawialnej i zasad zrównoważonego rozwoju.

W czasie pięciu lat działalności uczestników projektu powstało już kilka modeli samolotów solarnych o różnych rozmiarach. Najnowszą wykonaną konstrukcję stanowi Foton, którego rozpiętość skrzydeł wynosi aż 5 metrów. Takie wymiary dają możliwość umieszczenia na skrzydłach dwudziestu ośmiu ogniw fotowoltaicznych przeznaczonych do zapewnienia długiego lotu. Kształt samolotu, jego masa oraz parametry użytej elektroniki pozwalają na utrzymanie go w powietrzu do 12 godzin, z wykorzystaniem jedynie energii słonecznej. Przy użyciu specjalnie przygotowanego układu zasilania, zapewnione zostają optymalne parametry pracy ogniw (punkt mocy maksymalnej, czyli napięcie, w którym pracują najwydajniej) oraz najkorzystniejsze warunki działania baterii (równomierny rozkład prądu ładowania). Wykorzystanie instalacji fotowoltaicznej do pokrycia części zapotrzebowania energetycznego samolotu zmniejsza jego ślad węglowy, umożliwia użycie mniejszych akumulatorów potrzebujących mniejszej ilości materiałów oraz wydłuża czas działania pojazdu pozwalając na wykonywanie bardziej złożonych misji.

Zobacz również:  Wodór z paneli słonecznych coraz bliżej

Foton jest autonomiczną jednostką, umożliwiającą wykonanie całodniowej założonej misji. Maszyną sterować można ręcznie lub przed lotem zadając jej koordynaty, które następnie samolot osiąga korzystając z kontrolera lotu bez udziału pilota. Dodatkowo, dzięki wyposażeniu maszyny w kamerę oraz mikrokontroler, jest ona w stanie automatycznie przetwarzać obraz w czasie rzeczywistym, co wykorzystać można m. in. do wykrywania miejsca zrzutu ładunku. System ten został z sukcesem zastosowany na tegorocznych Międzynarodowych Zawodach Bezzałogowych Statków Powietrznych w Turcji.

W ramach projektu został opracowany system służący do badania jakości powietrza. Moduł wyposażony jest w aparaturę umożliwiającą pomiar temperatury, ciśnienia, tlenku węgla oraz ozonu. Dane z czujników zapisywane są wraz z informacjami dotyczącymi położenia samolotu. Po wykonaniu lotów zebrane dane umieszczone zostają w aplikacji pozwalającej na ich wizualizację na mapie. Umożliwia to analizę danych w celu oceny stanu powietrza oraz poszukiwania źródeł emisji zanieczyszczeń.

Zobacz również:  Wywiad z przedstawicielem Sescom – polskiej firmy inwestującej w technologie wodorowe

Innymi możliwymi zastosowaniami projektów wykonanych przez członków Studenckiego Koła Naukowego AGH Solar Plane są m.in.: wczesne wykrywanie pożaru, zliczanie bydłostanu, geomapping czy inne misje monitoringowe. Konstrukcje zostały przystosowane do celów każdej z misji. Wykorzystanie kamery termowizyjnej umożliwia monitorowanie dużych obszarów zieleni oraz informowanie o nagłych skokach temperatury mogących świadczyć o wystąpieniu ognia, z kolei wspomniana obróbka obrazu, dzięki wykorzystaniu uczenia maszynowego, została przystosowana do wykrywania bydła i jego zliczania na terenie pastwiska. Możliwość wykonania przez konstruowany samolot dłuższych tras niż tradycyjne drony, otwiera możliwość tworzenia dokładnych modeli 3D istniejących obiektów czy terenu. Geomapping na taką skalę wykorzystać można do tworzenia interaktywnych map przestrzennych dużych przestrzeni przy wykonaniu niewielu przelotów.

2
FacebookTwitterPinterestEmail
Michał Skwarek

Redaktor naczelny. Absolwent Uniwersytetu Jagiellońskiego na kierunku filozofia oraz Wyższej Szkoły Europejskiej na kierunku public relations.

poprzedni
Strefy Czystego Transportu w znowelizowanej formie
następny
Specustawa czyli co dalej z Odrą

Może Cię Zainteresować

Krzem z odzysku i recykling paneli fotowoltaicznych

Siedem kilometrów w poszukiwaniu geotermii

Raport PAN: Wiatraki na lądzie bezpieczne dla zdrowia, 10H zbyt...

Bałtyk pełen wiatraków

Fotowoltaika bez krzemu i inne nowości

W Wałczu powstanie Park Energetyczny

Ostatnio dodane

  • Zjedz ziemniaczki, będzie deserek – pierwsze warsztaty less waste Foodsi

    6 lutego 2023
  • Erupcja wulkanu Tonga stwarza ryzyko tymczasowego przekroczenia wzrostu temperatury o 1,5°C

    6 lutego 2023
  • Energia dla wsi

    3 lutego 2023
  • Zbliża się VI Forum Operatorów Farm Wiatrowych w Sopocie, 8-9 marca

    2 lutego 2023
  • Fundusze Norweskie na zieloną infrastrukturę

    1 lutego 2023

Jesteśmy na:

Facebook Twitter Instagram Linkedin

O nas

EkoGuru to ambitna, niezależna inicjatywa mająca na celu wywarcie realnego wpływu na poprawę jakości środowiska naturalnego w Polsce, a pośrednio także na całej naszej planecie. Ten cel chcemy osiągnąć nie tylko poprzez rzetelną edukację, ale przede wszystkim dzięki skutecznemu motywowaniu wszystkich czytelników naszego portalu do praktycznego działania. Wychodzimy z założenia, że sama wiedza niewiele znaczy, jeżeli nie przekłada się na odpowiednie decyzje w życiu codziennym.

Popularne

  • 1

    Zamiast stawiać pasieki, ratujmy dzikie pszczoły

    20 maja 2021
  • 2

    „Betonoza” i „ogrodoza”, czyli kilka słów o klimacie miasta

    11 czerwca 2021
  • 3

    Drony zasieją drzewa

    3 lipca 2021
  • 4

    Ekolodzy przeciw budowie w Kaszubskim Parku Krajobrazowym

    22 listopada 2021

Śledź nas na Facebooku

Śledź nas na Facebooku

@2020 - All Right Reserved. EkoGuru.pl

EkoGuru – portal ekologiczny
  • O nas
  • Portal
    • Aktualności Świat
    • Aktualności Polska
  • Wyzwania
    • Zmiany Klimatu
    • Smog
    • Susza
    • Marnotrawstwo Żywności
    • Odpady
  • Rozwiazania
    • Fotowoltaika
    • Pompy Ciepła
    • Termomodernizacja
    • Audyt Energetyczny
    • Biogazownie
    • Kolektory słoneczne
    • Przydomowe Stacje Ładowania
    • Promienniki podczerwieni
    • Wykorzystanie wody deszczowej
    • Przydomowe elektrownie wiatrowe
    • Odzysk wody szarej
  • Baza Wiedzy
    • Wiedza Ogólna
    • Wiedza Praktyczna
    • Prawo
    • Ekopedia
  • Technologie
  • Kontakt
EkoGuru – portal ekologiczny
  • O nas
  • Portal
    • Aktualności Świat
    • Aktualności Polska
  • Wyzwania
    • Zmiany Klimatu
    • Smog
    • Susza
    • Marnotrawstwo Żywności
    • Odpady
  • Rozwiazania
    • Fotowoltaika
    • Pompy Ciepła
    • Termomodernizacja
    • Audyt Energetyczny
    • Biogazownie
    • Kolektory słoneczne
    • Przydomowe Stacje Ładowania
    • Promienniki podczerwieni
    • Wykorzystanie wody deszczowej
    • Przydomowe elektrownie wiatrowe
    • Odzysk wody szarej
  • Baza Wiedzy
    • Wiedza Ogólna
    • Wiedza Praktyczna
    • Prawo
    • Ekopedia
  • Technologie
  • Kontakt
@2020 - All Right Reserved. EkoGuru.pl

Przeczytaj Równieżx

ORLEN intensyfikuje prace nad uruchomieniem małych...

Dać poliuretanowi nowe życie

Pierwsza w Polsce elektrownia nuklearna w...