AGH Solar Plane jest Studenckim Kołem Naukowym działającym przy Wydziale Energetyki i Paliw na Akademii Górniczo-Hutniczej. Członkowie Koła zajmują się budową bezzałogowych samolotów solarnych, które napędzane są energią elektryczną pozyskiwaną w trakcie lotu, dzięki umieszczonym na skrzydłach ogniwom fotowoltaicznym. Przedstawione rozwiązanie umożliwia wydłużenie czasu operacji powietrznej aż do kilkunastu godzin, bez potrzeby międzylądowania i wymiany akumulatorów.
Jednym z głównych założeń Koła jest promocja alternatywnych źródeł energii, dbałość o zasoby naszej planety oraz zwiększanie świadomości społecznej w obszarze energii odnawialnej i zasad zrównoważonego rozwoju.
W czasie pięciu lat działalności uczestników projektu powstało już kilka modeli samolotów solarnych o różnych rozmiarach. Najnowszą wykonaną konstrukcję stanowi Foton, którego rozpiętość skrzydeł wynosi aż 5 metrów. Takie wymiary dają możliwość umieszczenia na skrzydłach dwudziestu ośmiu ogniw fotowoltaicznych przeznaczonych do zapewnienia długiego lotu. Kształt samolotu, jego masa oraz parametry użytej elektroniki pozwalają na utrzymanie go w powietrzu do 12 godzin, z wykorzystaniem jedynie energii słonecznej. Przy użyciu specjalnie przygotowanego układu zasilania, zapewnione zostają optymalne parametry pracy ogniw (punkt mocy maksymalnej, czyli napięcie, w którym pracują najwydajniej) oraz najkorzystniejsze warunki działania baterii (równomierny rozkład prądu ładowania). Wykorzystanie instalacji fotowoltaicznej do pokrycia części zapotrzebowania energetycznego samolotu zmniejsza jego ślad węglowy, umożliwia użycie mniejszych akumulatorów potrzebujących mniejszej ilości materiałów oraz wydłuża czas działania pojazdu pozwalając na wykonywanie bardziej złożonych misji.
Foton jest autonomiczną jednostką, umożliwiającą wykonanie całodniowej założonej misji. Maszyną sterować można ręcznie lub przed lotem zadając jej koordynaty, które następnie samolot osiąga korzystając z kontrolera lotu bez udziału pilota. Dodatkowo, dzięki wyposażeniu maszyny w kamerę oraz mikrokontroler, jest ona w stanie automatycznie przetwarzać obraz w czasie rzeczywistym, co wykorzystać można m. in. do wykrywania miejsca zrzutu ładunku. System ten został z sukcesem zastosowany na tegorocznych Międzynarodowych Zawodach Bezzałogowych Statków Powietrznych w Turcji.
W ramach projektu został opracowany system służący do badania jakości powietrza. Moduł wyposażony jest w aparaturę umożliwiającą pomiar temperatury, ciśnienia, tlenku węgla oraz ozonu. Dane z czujników zapisywane są wraz z informacjami dotyczącymi położenia samolotu. Po wykonaniu lotów zebrane dane umieszczone zostają w aplikacji pozwalającej na ich wizualizację na mapie. Umożliwia to analizę danych w celu oceny stanu powietrza oraz poszukiwania źródeł emisji zanieczyszczeń.
Innymi możliwymi zastosowaniami projektów wykonanych przez członków Studenckiego Koła Naukowego AGH Solar Plane są m.in.: wczesne wykrywanie pożaru, zliczanie bydłostanu, geomapping czy inne misje monitoringowe. Konstrukcje zostały przystosowane do celów każdej z misji. Wykorzystanie kamery termowizyjnej umożliwia monitorowanie dużych obszarów zieleni oraz informowanie o nagłych skokach temperatury mogących świadczyć o wystąpieniu ognia, z kolei wspomniana obróbka obrazu, dzięki wykorzystaniu uczenia maszynowego, została przystosowana do wykrywania bydła i jego zliczania na terenie pastwiska. Możliwość wykonania przez konstruowany samolot dłuższych tras niż tradycyjne drony, otwiera możliwość tworzenia dokładnych modeli 3D istniejących obiektów czy terenu. Geomapping na taką skalę wykorzystać można do tworzenia interaktywnych map przestrzennych dużych przestrzeni przy wykonaniu niewielu przelotów.