Ochrona klimatu stała się jednym z najważniejszych wyzwań w skali globalnej. Działania z tym związane podejmowane są już nie tylko na poziomie państw i rządów, ale coraz częściej trafiają do strategii biznesowych firm i organizacji. Dążenie do osiągnięcia neutralności klimatycznej, redukcji emisji gazów cieplarnianych i rozwoju gospodarki w oparciu o innowacyjne i czyste technologie, to zadania które stoją przed przedsiębiorstwami niezależnie od wielkości, czy rodzaju prowadzonej działalności. Coraz więcej decyzji biznesowych zależeć będzie od wkładu w budowanie zeroemisyjnej gospodarki, a interesariusze będą bacznie przyglądać się prowadzonym przez nie działaniom w tym poziomu śladu węglowego danego przedsiębiorstwa. Ślad węglowy pokazuje w jaki sposób oddziałujemy na planetę w kwestii ilości gazów cieplarnianych produkowanych w wyniku codziennych czynności.
Raporty dotyczące śladu węglowego konkretnej firmy dają nowe, obiektywne spojrzenie na jej działalność, co nierzadko staje się inspiracją do szukania nowych innowacyjnych rozwiązań, w zakresie zarówno procesu produkcji i zarządzania, jak i relacji z partnerami biznesowymi. Należy także podkreślić, że monitorowanie śladu węglowego jest narzędziem jak najbardziej aktualnym. Świadczą o tym projekty realizowane w ramach programów mających na celu rozwój innowacji. Określenie śladu węglowego jest związane z wieloma korzyściami dla przedsiębiorstwa, które podejmie decyzję o jego obliczeniu. Wszechstronność tego narzędzia sprawia, że przynosi ono korzyści praktyczne dla wszystkich aspektów związanych z działalnością firmy – poprawia efektywność środowiskową i zmniejsza negatywny wpływ na środowisko, zwiększa wydajność finansową firmy poprzez redukcję zbędnych kosztów i optymalizację procesów, a także jest doskonałą bazą do poprawy wizerunku danego podmiotu. Wszystkie te benefity wpływają na całościową poprawę wydajności przedsiębiorstwa. Ślad węglowy jest szansą dla przedsiębiorstwa na zdobycie pozycji lidera, który stawia czoła globalnym problemom i wyznacza nowe standardy. Dla interesariuszy ujawnienie wielkości śladu węglowego, a następnie podjęcie działań w celu jego redukcji to znak, że firma jest sprawnie zarządzającym partnerem biznesowym i innowatorem przyjaznym środowisku.
Ślad węglowy można obliczyć zarówno dla przedsiębiorstwa jak i dla konkretnego produktu. W obu przypadkach metodologia jest taka sama, jednak w obliczeniach brane są pod uwagę inne elementy (w zależności od zachodzących procesów). Przedsiębiorstwa na całym świecie, także w Polsce, decydują się na obliczenie śladu węglowego głównie dla konkretnego produktu, a nie dla całej firmy. Jest to związane z chęcią zwiększenia konkurencyjności wytwarzanych przez siebie dóbr i z zapotrzebowaniem kontrahentów. Istotą wyliczenia śladu węglowego dla danego wyrobu jest fakt, iż staje się on atrakcyjniejszy z punktu widzenia nie tylko proekologicznych środowisk, ale także przedsiębiorcy, który wykorzystuje dany produkt w swoich procesach produkcyjnych. Jeśli kupowany produkt cechuje się niższym śladem węglowym niż konkurencji, świadczy to o odpowiedzialności producenta, chcącego jednocześnie chronić środowisko oraz optymalizować procesy w firmie. Istotnym aspektem jest fakt, że policzenie śladu węglowego nie jest sztuką dla sztuki. Niesie to za sobą wiele możliwości rozwoju, poprawy efektywności energetycznej w firmie i szerokiego spojrzenia na nią jako na całość, a nie zbiór oddzielnych działów.
Kolejnym powodem obliczania śladu węglowego są raporty społecznej odpowiedzialności biznesu (ang. Corporate Social Responsibility – CSR) i raportowanie pozafinansowe. Zgodnie z założeniami CSR, bycie odpowiedzialnym nie oznacza tylko spełniania przez organizacje biznesowe wszystkich wymogów formalnych i prawnych, ale oprócz tego również zwiększone inwestycje w zasoby ludzkie, w ochronę środowiska i relacje z interesariuszami, którzy mogą mieć faktyczny wpływ na efektywność działalności gospodarczej tych organizacji oraz ich innowacyjność. Stąd też przedsiębiorcy, którzy raportują swoje strategie zrównoważonego rozwoju, coraz większy nacisk kładą na aspekty środowiskowe. Ślad węglowy jest najbardziej wiarygodnym, mierzalnym i międzynarodowym narzędziem, które daje porównywalne wyniki firm z całego świata, działające w tych samych gałęziach gospodarki.