Kryzys klimatyczny zmusza nas wszystkich do spojrzenia prawdzie w oczy: działań proekologicznych nie można dłużej odwlekać, z prostej przyczyny – nie ma już na kiedy.
Według najnowszych danych ONZ, na ponad 70% globalnych emisji gazów cieplarnianych bezpośredni lub pośredni wpływ ma biznes. Wskazuje to wyraźnie, że to właśnie przedsiębiorstwa muszą stać się filarem działań proekologicznych.
Główny nacisk dyrektyw unijnych, ale również opinii publicznej przypada dużym firmom. Tymczasem, małe i średnie przedsiębiorstwa zdają się być często pomijane lub lekceważone w rozmowach o zrównoważonym rozwoju – mimo wielu ekologicznych inicjatyw i znaczącej roli odgrywanej w polskiej gospodarce (MŚP są odpowiedzialne za około 75% PKB). Z tego powodu powstaje raport Green Review – nowe, wyselekcjonowane zestawienie prośrodowiskowych liderów wśród małych i średnich przedsiębiorstw. Jego celem jest pokazanie, że MŚP mogą być liderami zielonej transformacji.
Nie słowa, a czyny
Na przestrzeni ostatnich lat coraz częściej słyszymy o “zielonych strategiach”, mglistych pojęciach, jak CSR, czy ESG, aż wreszcie o międzynarodowych biznesmenach, którzy w każdą swoją wypowiedź wplatają słowo “sustainable”.
Choć na pierwszy rzut oka tendencje te powinny uspokajać, bywają one alarmujące. Zjawisko greenwashingu jest obserwowane coraz częściej, nawet wśród niektórych kampanii największych światowych marek, takich jak Adidas, czy Coca-Cola. Lista ciągnie się dużo dłużej. Niektóre firmy umyślnie wprowadzają swoich konsumentów w błąd prowadząc kampanie marketingowe opisujące ich rzekome działania proekologiczne, które w rzeczywistości nie poprawiają kondycji środowiska. Ta “Ekościema” coraz częściej jest przedmiotem dyskusji o etycznych praktykach przedsiębiorstw i zasadności zielonych inicjatyw.
Tajemniczy ślad węglowy – jak Green Review walczy z greenwashingiem?
Pierwszym i najważniejszym krokiem do dekarbonizacji i obiektywnej oceny wpływu na środowisko jest rzeczywiste zmierzenie i estymacja emisji gazów cieplarnianych wywoływanych przez dany podmiot. Ich suma nazywana jest śladem węglowym.
To pojęcie już niedługo będzie na ustach większości przedsiębiorców ze względu na wdrażanie przez Unię Europejską CSRD – instrumentu regulacyjnego i finansowego w sprawie sprawozdawczości dotyczącej zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstw. CSRD ma wejść w życie już w 2024 roku. Bezpośrednio dotyczy on głównie dużych firm i spółek notowanych na rynkach regulowanych. Jednak małe i średnie przedsiębiorstwa, będące częścią szerszego łańcucha dostaw, również mogą okazać się zobligowane – bądź poddawane presji ze strony swoich kontrahentów – o udostępnienie danych o śladzie węglowym.
W dobie rosnącej świadomości konsumentów wydaje się to być tylko kwestią czasu, kiedy indywidualni klienci będą weryfikować rzeczywiste działania firm i zwracać uwagę na ich ślad węglowy – mierzalny wskaźnik sprawdzający rzeczywisty wpływ na środowisko.
Jak przygotować się na nadchodzące zmiany?
Gospodarkę polską czeka tym samym przełomowy moment w drodze do dekarbonizacji. Green Review inicjowany jest po to, by polskie przedsiębiorstwa były na to gotowe. Firmy zakwalifikowane do projektu będą mogły zmierzyć swój ślad węglowy używając platformy Envirly, wydawcy Green Review.
Kwantyfikacja firmowego wpływu na środowisko może okazać się tym, co przyczyni się do zbudowania lub zachowania przewagi konkurencyjnej – i jednocześnie filarem eko-strategii.
Dlatego jeśli Twoja firma angażuje się w działania prośrodowiskowe, Green Review to idealna szansa by się tym pochwalić. W raporcie docenione mogą zostać każde, nawet najmniejsze inicjatywy. Dlatego niezależnie od tego czy wraz ze współpracownikami sadzisz drzewa, zainicjowałeś segregację śmieci, czy może zrównoważony rozwój jest integralną częścią strategii Twojego biznesu, Green Review pomoże Ci podzielić się tym ze światem – i zainspirować innych!