Zakończyła się już 4. edycja BNP Paribas Green Film Festival w Krakowie, ale niektóre z prezentowanych tam filmów możemy nadal zobaczyć w festiwalowym serwisie VOD. Którym tytułom jury i publiczność postanowiły przyznać nagrody?
Widzom festiwalu najbardziej spodobał się wyprodukowany w Polsce dokument pt. „Nadzieja umiera ostatnia” (Hope Dies Last), pochodzącego z USA reżysera Jonathana L. Ramseya, od kilku lat mieszkającego w naszym kraju. Film, który otrzymał Nagrodę Publiczności, był jedną z ważniejszych projekcji podczas czwartego dnia festiwalu, odbywającego się pod hasłem „Pokolenie Grety” (nawiązanie do nastoletniej szwedzkiej aktywistki klimatycznej, Grety Thunberg). Tematem dokumentu był Młodzieżowy Strajk Klimatyczny w Polsce oraz cena, jaką jego uczestnicy płacą za udział w protestach. Opowiadali o tym sami aktywiści podczas dyskusji poprzedzającej pokaz filmu na festiwalu w Krakowie. Zwracali wówczas uwagę, że czują się przytłoczeni ciężarem, jaki spadł na nich (pojawiło się nawet pojęcie depresji klimatycznej), lecz nie stracą przez to ani nadziei ani zapału do dalszego działania na rzecz klimatu.
Z kolei najważniejsza nagroda festiwalu, Grand Prix, ufundowana przez Polski Instytut Sztuki Filmowej, przyznana została Victorowi Kossakowsky’emu za norweskiej produkcji obraz „Gunda”, opowiadający o pierwszych tygodniach żyjącej na farmie gromadki prosiąt i ich mamy, tytułowej świni Gundy. Polski dystrybutor tego dokumentu, Gutek Film, napisał, że jest on intymnym spotkaniem z istotami, które żyją obok nas oraz wyrazem solidarności ze zwierzętami i dyskretnym apelem do naszej wrażliwości. Reżyser, Wiktor Kossakovsky, nakręcił ten film w wersji czarno-białej, bez muzyki i dialogów („aktorami” są tu wyłącznie zwierzęta). Ten świadomy zabieg pozwala uniknąć nadmiernego wpływania na emocje widza i daje możliwość własnej interpretacji tego 90-minutowego dokumentu. Choć i tak po jego obejrzeniu prawdopodobnie będziemy zastanawiać się, jak do tego wszystkiego, co zobaczyliśmy, ma się masowa hodowla zwierząt na rzeź.
Producentem wykonawczym filmu jest znany aktor Joaquin Phoenix, który o filmie powiedział, iż przekracza bariery oddzielające nas od innych gatunków. Dokument możemy jeszcze zobaczyć na festiwalowej platformie VOD – wystarczy założyć wcześniej konto na vod.greenfestival.pl – link: https://vod.greenfestival.pl/ ) Na tej samej platformie obejrzymy również inne tytuły spośród kilkudziesięciu prezentowanych na festiwalu i to nie tylko te nagrodzone.
Które filmy otrzymały jeszcze statuetki podczas gali 4. BNP Paribas Green Film Festival?
Dwie nagrody – za Najlepszy Film Fabularny oraz nagrodę Best Youth, ufundowaną przez Prezydenta Miasta Krakowa – otrzymał reżyser Ivan Dubrovin (prod. Niemcy) za film „Tonący statek”(The sinking airship).Podwójną laureatką została również Małgorzata Juszczak, reżyserka 30-minutowego filmu dokumentalnego zatytułowanego „Kiedy zabraknie ryb” (Stolen Fish).Obrazzdobył statuetkę w kategorii Film Polski, ufundowaną przez Stowarzyszenie Filmowców Polskich oraz w kategorii Krótkometrażowy Film Dokumentalny. Tytuł ten pokazano w piątym dniu festiwalu, w którym tematem przewodnim było hasło „Władcy jedzenia”. Reżyserka Małgorzata Juszczak oraz producentka filmu Emilia Pluskota gościły wówczas na spotkaniu z widzami. Twórczynie opowiedziały o sytuacji w Gambii, przedstawionej w zrealizowanym przez nie dokumencie.
– Łupienie zasobów naturalnych tego kraju powoduje, że imigrantów jest coraz więcej. Emigranci ekonomiczni nie są nimi z wyboru. Emigracja nie jest kaprysem, bo chcą więcej, oni chcą po prostu żyć. Nasz film powstał po to, by pokazać proces niekończącego się neokolonializmu. Aktywiści tam są, ale czują się zagrożeni. Przez ponad 20 lat Gambią rządził dyktator, przez co społeczność młodych jest nadal straumatyzowana – podsumowały Małgorzata Juszczak i Emilia Pluskota.
Kolejne kategorie uwzględnione w finale festiwalu to: „Film Animowany”, w której nagrodzono pięciominutowy zaledwie „Krzyk lodu” (Scream for Ice) Emira Aytemüra (reżyser turecki), „Reportaż”, gdzie nagrodę zdobył tytuł „Świat wirusów” (World of viruses) Andreasa Ewelsa oraz kategoria „Najlepszy Film Dokumentalny”, w której doceniono reżysera Floora van der Meulena za „Ostatniego samca na Ziemi” (The last male on Earth), opowiadającego historię Sudana, wiekowego nosorożca białego północnego, który w rezerwacie w Kenii dożył 42 lat. Był ostatnim męskim przedstawicielem swego gatunku…
Tegoroczna, czwarta edycja BNP Paribas Green Film Festival, organizowana przez Fundację Green Festival, odbywała się przy współpracy strategicznej i merytorycznej z UN Global Compact Network Poland (współorganizator imprezy), z bankiem BNP Paribas (sponsor tytularny), Miastem Kraków (gospodarz imprezy), Ministerstwem Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu (patron festiwalu). Przez osiem dni festiwalowych (od 15 do 22 sierpnia) widzowie mogli oglądać na ekranach kin plenerowych w sześciu lokalizacjach oraz w dwóch kinach stacjonarnych filmy o tematyce ekologicznej. Program wydarzenia podzielony został tematycznie, a głównym miejscem imprezy było miasteczko festiwalowe, urządzone na Bulwarze Czerwieńskim (w sąsiedztwie Wisły i Wawelu, na wysokości ulicy Smoczej w Krakowie). Organizatorzy festiwalu już zapowiedzieli jego kolejną, piątą edycję, która odbędzie się za rok.