Nowy startup ekologiczny ZNIKA otrzymał 1,3 mln zł na rozwój swojego biznesu. Wykorzysta je na walkę z zanieczyszczeniem środowiska plastikiem.
ZNIKA to nowy Start-up stworzony przez grupę aktywistów i specjalistów do spraw zrównoważonego rozwoju i ekologii. Projekt bardzo szybko podbił scenę startupową wygrywając pod rząd dwa konkursy: Szkołę Pionierów PFR i Allegro oraz Impact Arenę na Impact CEE.
ZNIKA wykorzysta inwestycję na realizację swojej misji, którą jest zastąpienie powszechnego i szkodliwego dla środowiska plastiku roślinnymi alternatywami.
O ZNIKA
Zespół ZNIKA ukształtował się kilka miesięcy temu. Rolę CEO objął Michał Kruszyński, a jego wspólniczką oraz COO została Paulina Pepera. Oboje przez lata zarządzali fundacjami i działali społecznie na rzecz edukacji młodzieży oraz ratowania klimatu i popularyzowania zrównoważonego rozwoju. Dołączyły do nich osoby o kompetencjach w dziedzinach inżynierii materiałowej, biotechnologii, zrównoważonego rozwoju oraz marketingu.
Obecnie zespół ZNIKA składa się z aktywistów z kompetencjami biznesowymi, którzy chcą zmienić rynek opakowań na bardziej przyjazny środowisku. Ich głównym celem jest produkcja kompostowalnych opakowań dla biznesu oraz stworzenie własnych materiałów kompostowalnych podczas procesu B+R (badania i rozwój).
ZNIKA dostrzegło problem – mamy za dużo plastiku
Branża opakowań jednorazowych jest opanowana przez tworzywa sztuczne, które są jednym z największych trucicieli środowiska naturalnego. W Polsce zaledwie 40% opakowań plastikowych poddawana jest recyklingowi. Plastik w dużej mierze jest spalany lub trafia na wysypiska i do środowiska naturalnego, gdzie zamiast się rozłożyć, ściera się na mikroplastik i ostatecznie kończy w naszych organizmach.
Dodatkowo, jak pokazują badania, zakłady przemysłowe do tej pory wyprodukowały ponad 8 miliardów ton plastiku. Oznacza to, że na jedną osobę przypada ponad 1 tona tworzyw sztucznych. Jak się okazało recykling nie jest dobrym rozwiązaniem. Globalnie zostało mu poddane tylko 9% tworzyw sztucznych, reszta stała się po prostu odpadami.
Ich pomysłem są opakowania kompostowalne
Jako misję ZNIKA obrało wyeliminowanie tworzyw sztucznych z branży opakowań i zastąpienie ich biotworzywami pochodzenia roślinnego. Według zespołu ZNIKA najlepszą alternatywą plastiku są właśnie materiały kompostowalne.
Koncepcja opakowań kompostowalnych opiera się na filozofii gospodarki obiegu zamkniętego. Są one produkowane z roślin i posiadają dokładnie te same właściwości co ich odpowiedniki z plastiku. Są wytrzymałe, rozciągliwe, wodoodporne i bezpieczne. Różnica polega na tym, że w końcowej fazie ich cyklu życia, czyli wtedy kiedy stają się odpadami, ulegają procesowi kompostowania. Oznacza to, że rozkładają się na substancje organiczne i po prostu znikną…
Inwestycja i prognozy na przyszłość
ZNIKA jako firma stawia na transparentność. Wszystkie ich produkty mają być w 100% kompostowalne lub mieć inne właściwości przyjazne środowisku. Sami założyciele przedsięwzięcia mają bardzo śmiałe plany i są pewni, że ich pomysł przyniesie sukces.
Chcą do niego przekonać w głównej mierze branże e-commerce. Zakupy online są bardzo dużym obciążeniem dla środowiska. To wielkoskalowa produkcja, dostawa bezpośrednio do klienta, częste zwroty, no i w końcu niezliczone opakowania jednorazowe. Branża wysyłkowa generuje niepotrzebnie bardzo dużo plastiku, a opakowania kompostowalne są naprawdę świetną alternatywą! Co więcej, biorąc pod uwagę ciągle pogarszający się stan środowiska, za niedługo staną się również koniecznością.
„Założyliśmy ZNIKA żeby zwalczać zanieczyszczenie plastikiem. Chcemy współpracować z tymi firmami, które już rozumieją problem i chcą redukować zużycie plastiku w swoich opakowaniach. Wierzymy, że dzięki naszym opakowaniom oraz naszym badaniom zmienimy rynek opakowań na bardziej zrównoważony. Zapraszamy wszystkie firmy, które cenią sobie ekologię na www.znika.pl ” – mówi Michał Kruszyński, CEO ZNIKA.