Spółka Hynfra i Politechnika Morska podpisały porozumienie o współpracy w obszarze bezpieczeństwa morskiego i rozwojem technologii opartych na odnawialnym wodorze i amoniaku. Wspólne działania mają koncentrować się m.in. na inżynierii ruchu morskiego, logistyce portowej oraz bezpieczeństwie żeglugi.
Podpisane 29 lipca na Politechnice Morskiej w Szczecinie porozumienie otwiera drogę do wspólnych działań w obszarach kluczowych dla nowoczesnej gospodarki morskiej – od inżynierii ruchu i bezpieczeństwa żeglugi, po rozwój technologii portowych i systemów logistycznych. Istotnym elementem współpracy będzie także poszukiwanie zastosowań odnawialnego amoniaku jako ekologicznego paliwa w transporcie morskim.
Hynfra P.S.A. to spółką specjalizująca się w projektach inwestycyjnych w obszarze odnawialnego wodoru i amoniaku.
„Projekty, które w tej chwili rozwijamy, rozwijamy na całym świecie to jest Oman, Jordania, Maurytania, Egipt, Grecja, Indie, ale także wkrótce Kolumbia, Kalifornia. Wszędzie tam potrzebna jest logistyka morska, żeby ten amoniak wywieźć” – wyjaśnia prezes Hynfry, Tomoho Umeda, mówiąc o globalnej skali realizowanych przez firmę projektów oraz kluczowej roli logistyki morskiej.
Podpisane porozumienie otwiera drogę do wspólnych projektów edukacyjnych i programów szkoleniowych dla studentów i kadr technicznych, które pozwolą przygotować nowe pokolenie specjalistów do pracy z paliwami alternatywnymi i nowoczesnymi systemami portowymi.
– Cieszymy się, że będziemy mogli wspólnie realizować projekty, szczególnie z zakresu bezpieczeństwa morskiego, projektowania portów, terminali i logistyki związanej z obsługą portów. Dzisiejsza umowa umożliwi nam podpisywanie przyszłych porozumień i kontraktów, które przejdą w rzeczywiste działania – mówi Rektor Politechniki Morskiej w Szczecinie Wojciech Ślączka.
Sygnatariusze porozumienia zapowiedzieli, że pierwsze wspólne działania rozpoczną się jeszcze w tym roku. Planowane są prace badawczo-rozwojowe oraz projekty pilotażowe, które mają doprowadzić do wypracowania standardów wykorzystania amoniaku odnawialnego w żegludze i logistyce portowej.
Źródło: pm.szczecin.pl, polskamorska.pl
