Czternaście nowych, zeroemisyjnych autobusów zasili komunikację miejską w Zamościu, dzięki dotacji z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Umowa pomiędzy Miejskim Zakładem Komunikacji Sp. z o. o. w Zamościu, a NFOŚiGW została podpisana 28 marca 2022 roku. Projekt zakłada także powstanie siedmiu dwustanowiskowych stacji ładowania pojazdów zasilanych energią elektryczną wyprodukowaną z paneli fotowoltaicznych.
Nowy tabor będzie obejmować dziesięć pojazdów klasy Maxi-12 m o mocy nie mniejszej niż 150 kW i cztery pojazdy klasy Mega -18 m przegubowe o mocy nie mniejszej niż 240 kW – wszystkie pojazdy zasilane z baterii kategorii M3 – BEV (Battery Electric Vehicle). Autobusy będą przystosowane do przewozu osób niepełnoprawnych, a ich zasięg dzienny to około 230 km.
,,W polityce ekologicznej państwa skupiamy się na poprawie jakości życia Polaków, w tym na zapewnianiu wszystkim lepszego stanu powietrza. Rozwój zeroemisyjnego transportu zbiorowego w miastach jest ważnym krokiem do osiągnięcia tego strategicznego celu. Elektryczne autobusy zastępują pojazdy przestarzałe, nieekologiczne, szkodliwe dla ludzi i środowiska. Tak zaplanowana modernizacja taboru komunikacji miejskiej ogranicza zanieczyszczanie powietrza i zarazem poprawia komfort podróżowania oraz mobilność mieszkańców. Projekty realizowane w Zamościu i wielu innych polskich miastach są przykładem takiego właśnie podejścia” – podkreśla minister klimatu i środowiska Anna Moskwa.
Ponadto, w ramach programu „ZTP”, który podjęto w Zamościu, miasto zostanie wyposażone w siedem podwójnych stacji ładowania autobusów energią elektryczną. Co najmniej 30 kierowców i 5 mechaników zostanie przeszkolonych z obsługi bezemisyjnych pojazdów elektrycznych akumulatorowych.
Całkowity koszt projektu to ponad 46 mln zł, w tym koszty kwalifikowane – 37,6 mln zł. Dotacja z programu „Zielony Transport Publiczny” przekazana na realizację i zakupy inwestycyjne wynosi ponad 29 mln zł.
,,Projekt realizowany w Zamościu w ramach „Zielonego Transportu Publicznego” zakłada zmniejszenie emisji dwutlenku węgla o 568 ton/rok, ograniczenie emisji tlenków azotu o ponad 4 tony/rok oraz ograniczenie emisji pyłów o średnicy mniejszej niż 10 mikrometrów o 0,06 tony/rok. Ponadto przedsięwzięcie ma wpłynąć na poprawę jakości życia mieszkańców Zamościa oraz gmin ościennych poprzez zwiększenie liczby pojazdów we flocie komunikacji miejskiej. Realizowany projekt stanowi kolejny istotny etap – po zakupie 4 autobusów zasilanych gazem CNG w roku 2006 oraz 12 autobusów zasilanych CNG w latach 2011/12 – w dążeniu spółki do budowania nowoczesnej, ekologicznej komunikacji miejskiej. Uzupełnieniem przedsięwzięcia będzie planowana budowa instalacji fotowoltaicznej zapewniającej ekologicznie czystą energię elektryczną dla kupowanych w ramach niniejszego projektu autobusów elektrycznych” – uzupełnia Krzysztof Szmit, prezes zarządu Miejskiego Zakładu Komunikacji Sp. z o.o. w Zamościu.
,,Wymiana taboru MZK jest jednym z głównych celów inwestycyjnych władz samorządowych Zamościa, gdyż przynieść ma wymierne korzyści społeczne i ekonomiczne, ale także ekologiczne. Dla ponad 60-tysięcznego zabytkowego miasta, którego starówka w 1992 r. została wpisana na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO, dbałość o klimat i środowisko to jeden z wyznaczników działania na rzecz zrównoważonego rozwoju” – dodaje Andrzej Wnuk, prezydent miasta Zamość.
Źródło: https://www.gov.pl