Właśnie zakończyła się druga edycja Akcji Czysta Wisła, największej w Polsce inicjatywy na rzecz sprzątania rzek. W ramach kampanii #mniejplastiku, organizowanej przez ekologa Dominika Dobrowolskiego, bank Credit Agricole i spółkę leasingową EFL, ponad 22 tysiące wolontariuszy z 142 miejscowości oczyściło brzegi Wisły i jej dopływów z 480 ton śmieci!
Ogrom pracy i zaangażowania
Od końca sierpnia do początku października wolontariusze przeczesywali brzegi 14 rzek, organizując ponad 300 akcji sprzątania. Nie tylko zbierali odpady z lądu, ale również wyławiali je z wody kajakami i łodziami, a nawet sprzątali dno Wisły z pomocą płetwonurków. Wśród zebranych odpadów dominowały tworzywa sztuczne: butelki, styropian, folie, a także opony, hulajnogi, meble i sprzęt AGD.
Edukacja kluczem do sukcesu
Akcja Czysta Wisła to nie tylko sprzątanie. To przede wszystkim szeroko zakrojona edukacja ekologiczna. Organizatorzy promowali system kaucyjny i segregację śmieci, tłumaczyli zasady recyklingu i ochrony rzek, a także uświadamiali skutki zanieczyszczenia środowiska plastikiem.
„Wszystkie te akcje były pretekstem do prowadzenia szeroko zakrojonej edukacji ekologicznej. Rozmawialiśmy o tym dlaczego plastik szkodzi środowisku i zabija życie w wodzie. Promowaliśmy system kaucyjny i segregację śmieci, wyjaśnialiśmy zasady recyklingu i ochrony rzek.” – podkreśla Przemysław Przybylski, rzecznik Credit Agricole.
Wspólna odpowiedzialność za czystą Wisłę
Sukces Akcji Czysta Wisła to dowód na to, że troska o środowisko łączy Polaków. W inicjatywę zaangażowały się różne grupy społeczne: strażacy, harcerze, wędkarze, pracownicy Polskiego Czerwonego Krzyża, samorządowcy i wolontariusze z firm.
„Okazało się, że troska o czystą Wisłę łączy tysiące serc i rąk. W Akcję Czysta Wisła zaangażowało się wielu lokalnych aktywistów i organizacji społecznych. Wszystkim bardzo dziękuję” – mówi Dominik Dobrowolski.
Akcja Czysta Wisła to ważny krok w walce z zanieczyszczeniem plastikiem, ale to dopiero początek. Potrzebne są systemowe rozwiązania, takie jak rozszerzona odpowiedzialność producentów i skuteczny system kaucyjny, a także świadomi konsumenci, którzy rozumieją znaczenie recyklingu i segregacji odpadów.