EkoGuru – portal ekologiczny
  • O nas
  • Portal
    • Aktualności Świat
    • Aktualności Polska
  • Wyzwania
    • Zmiany Klimatu
    • Smog
    • Susza
    • Marnotrawstwo Żywności
    • Odpady
  • Rozwiazania
    • Fotowoltaika
    • Pompy Ciepła
    • Termomodernizacja
    • Audyt Energetyczny
    • Biogazownie
    • Kolektory słoneczne
    • Przydomowe Stacje Ładowania
    • Promienniki podczerwieni
    • Wykorzystanie wody deszczowej
    • Przydomowe elektrownie wiatrowe
    • Odzysk wody szarej
  • Baza Wiedzy
    • Wiedza Ogólna
    • Wiedza Praktyczna
    • Prawo
    • Ekopedia
  • Technologie
  • Kontakt
AktualnościŚwiat

Więcej turbulencji w czasie lotu ze względu na coraz cieplejszy klimat

przez Hubert Bułgajewski 7 sierpnia 2024
przez Hubert Bułgajewski 7 sierpnia 2024

Nie od dziś wiemy, że latanie samolotem ma swój wpływ na klimat. Mało kto jednak wie, że klimat nie pozostaje nam dłuższy i podróżnym odpłaca pięknym za nadobne. O chodzi? O turbulencje w czasie lotu. Jest ich więcej i będzie jeszcze więcej ze względu na zmiany klimatyczne. Po prostu atmosfera staje coraz bardziej, mówiąc kolokwialnie – szalonym miejscem.

Udział lotnictwa w odcisku węglowym nie jest wielki, to 2% światowej emisji. Jednak te zbliżające się do miliarda ton CO2 emisje, ze względu na rosnący ruch lotniczy, robią wrażenie. Człowiek latając samolotem ma więc wpływ na klimat, biorąc pod uwagę to, że naturalne emisje wulkaniczne są ponad dwukrotnie mniejsze.

Więcej turbulencji w czasie lotu ze względu na globalne ocieplenie

Okazuje się, że jest tak, iż sam ocieplający się klimat wpływa na ruch lotniczy. Badania pokazują, że ze względu na rosnące temperatury na Ziemi, mamy coraz więcej turbulencji. Turbulencje, to silne ruchy mas powietrza, które prowadzą do wstrząsania lecącym samolotem. Niektóre turbulencje są tak silne, że pasażerowie mogą doznać obrażeń w czasie lotu.

Ostatnim przykładem poważnej turbulencji w czasie lotu był lot linii Singapore Airlines w maju tego roku. Turbulencje w lecącym z Londynu do Singapuru Boeingu 777-300ER były tak silne, że ponad 70 pasażerów odniosło obrażenia. Wiele osób doznało takich obrażeń, jakich doświadczają ofiary wypadków drogowych – 6 osób w ciężkim stanie musiało trafić do szpitala. Ten przykład turbulencji najprawdopodobniej był związany właśnie ze skutkami ocieplającego się klimatu.

Zobacz również:  Niemcy nie przejmują się emisją CO2 i otwierają kolejną elektrownię węglową

Według badań, co potwierdzają prowadzone od lat obserwacje, przyczyną jest tzw. prąd strumieniowy, którego silne meandrowanie zwiększa ryzyko powstania CAT. CAT, czyli Clear Air Turbulence, to inaczej turbulencje czystego powietrza. Tego typu sytuacje są trudne do przewidzenia, co czyni je niebezpiecznym dla podróżujących samolotem.

Ilustracja. Średnie w skali roku prawdopodobieństwo napotkania umiarkowanej lub silnej turbulencji CAT w 1979 i 2020 roku. Źródło: Geophysical Resarch Letters.

W przeciwieństwie do chmur burzowych, te zmiany w powietrzu powodujące CAT są niewidoczne dla oka, ani nawet dla radaru. Okazuje się, że ocieplający się klimat większa ilość oraz siłę CAT. Na przykład w latach 1979–2020 częstotliwość poważnych turbulencji czystego powietrza wzrosła o 55% nad Stanami Zjednoczonymi i północnym Oceanem Atlantyckim.

Powyższe mapy pokazują, jak wzrosła ilość niebezpiecznych dla lecących samolotem turbulencji. Najgorzej jest nad północnym Atlantykiem, co powinno być powodem do zmartwienia dla podróżnych, zważywszy, że jest to najbardziej ruchliwa lotniczo część świata. W ciągu ponad 40 lat, czas, w którym mogą wystąpić nagłe turbulencje, wzrósł o 26 godzin w skali roku. To bardzo dużo. Oznacza to, że rocznie ten zakres wydłużał się o 40 minut. Wszystkie przypadki CAT, czyli lekkie i ciężkie nad północnym Atlantykiem, występują teraz 37% częściej, niż ponad 40 lat temu.

Stoi za tym coraz mocniej meandrujący prąd strumieniowy

Powodem są jak wyżej wspomniano – prądy strumieniowe, czyli jet streamy. Globalne ocieplenie zmienia poziome i pionowe gradienty temperatury w atmosferze, wpływając na jej stabilność i wzorce ruchu powietrza. Turbulencje często występują w rejonie przemieszczających się jet streamów, które napędzane są różnicami temperatur między równikiem a biegunem. Nagłe zmiany prędkości i kierunku wiatru, znane jako ścinanie wiatru, powodują swego rodzaju wyboistość powietrza, w wyniku czego samolot jest poddawany turbulencjom.

Zobacz również:  Konflikt w Afryce północnowschodniej złagodzony dzięki zielonej energii?

Jako że region arktyczny ociepla się szybciej niż tropikalny, będzie to miało wpływ na prądy strumieniowe. Meandry prądu staną się silniejsze, co spowoduje, że turbulencji będzie więcej. Staną się one też, jak prognozują naukowcy – silniejsze. Zwłaszcza że ocieplający się klimat powoduje, że troposfera staje się coraz cieplejsza, a stratosfera nie. Wręcz nawet się ochładza. Samoloty latają na pograniczu tych dwóch warstw atmosfery. Większe gradienty temperatury mogą prowadzić do częstszej i intensywniejszej konwekcji, skutkującej silniejszymi burzami. Samoloty w pobliżu obszarów o silnej konwekcji mogą napotkać silniejsze turbulencje niż gdzie indziej.

Tak więc, no niestety, w przyszłości latanie samolotem nie będzie zbyt przyjemne. Będzie przypominało rejs po wzburzonym morzu. Pocieszeniem jest oczywiście to, że wzrost turbulencji nie nastąpi wszędzie, a rozwój techniki pozwoli na lepsze ich wykrywanie i tym samym omijanie.

Źródło: Nature, Geophysical Resarch Letters

3
FacebookTwitterPinterestEmail
Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu specjalizujący się w klimacie Arktyki. Autor bloga "Arktyczny Lód" opisującego zmiany zachodzące na Dalekiej Północy, gdzie głównym elementem są przedstawiane raporty na temat stanu czapy polarnej Oceanu Arktycznego. Od 10 lat pracujący dla redakcji stron internetowych "Ziemia na rozdrożu" i "Nauka o klimacie", autor wielu tekstów.

poprzedni
Wielki finał Eco Studio ELECTRO – SYSTEM z okazji Sprzątania Świata
następny
Zielony Czek za staw Kalina

Może Cię Zainteresować

Domki dla jerzyków z budżetu obywatelskiego

Rozprawmy się z kontrowersyjnymi doniesieniami o zakazie podlewania deszczówką od...

Pływająca przyszłość energetyki na terenach pogórniczych?

Zwierzęce Oddziały Ratunkowe

Renaturalizacja – słowo klucz dla polskich rzek

Światowy Dzień Środowiska 2025: Natura nie marnuje swoich zasobów—zróbmy to...

Ostatnio dodane

  • Domki dla jerzyków z budżetu obywatelskiego

    12 lipca 2025
  • Rozprawmy się z kontrowersyjnymi doniesieniami o zakazie podlewania deszczówką od 1 lipca 2025 we Francji

    12 lipca 2025
  • Pływająca przyszłość energetyki na terenach pogórniczych?

    29 czerwca 2025
  • Zwierzęce Oddziały Ratunkowe

    19 czerwca 2025
  • Renaturalizacja – słowo klucz dla polskich rzek

    12 czerwca 2025

Jesteśmy na:

Facebook Twitter Instagram Linkedin

O nas

EkoGuru to ambitna, niezależna inicjatywa mająca na celu wywarcie realnego wpływu na poprawę jakości środowiska naturalnego w Polsce, a pośrednio także na całej naszej planecie. Ten cel chcemy osiągnąć nie tylko poprzez rzetelną edukację, ale przede wszystkim dzięki skutecznemu motywowaniu wszystkich czytelników naszego portalu do praktycznego działania. Wychodzimy z założenia, że sama wiedza niewiele znaczy, jeżeli nie przekłada się na odpowiednie decyzje w życiu codziennym.

Popularne

  • 1

    Zamiast stawiać pasieki, ratujmy dzikie pszczoły

    20 maja 2021
  • 2

    „Betonoza” i „ogrodoza”, czyli kilka słów o klimacie miasta

    11 czerwca 2021
  • 3

    Drony zasieją drzewa

    3 lipca 2021
  • 4

    Ekolodzy przeciw budowie w Kaszubskim Parku Krajobrazowym

    22 listopada 2021

Śledź nas na Facebooku

Śledź nas na Facebooku

@2020 - All Right Reserved. EkoGuru.pl

EkoGuru – portal ekologiczny
  • O nas
  • Portal
    • Aktualności Świat
    • Aktualności Polska
  • Wyzwania
    • Zmiany Klimatu
    • Smog
    • Susza
    • Marnotrawstwo Żywności
    • Odpady
  • Rozwiazania
    • Fotowoltaika
    • Pompy Ciepła
    • Termomodernizacja
    • Audyt Energetyczny
    • Biogazownie
    • Kolektory słoneczne
    • Przydomowe Stacje Ładowania
    • Promienniki podczerwieni
    • Wykorzystanie wody deszczowej
    • Przydomowe elektrownie wiatrowe
    • Odzysk wody szarej
  • Baza Wiedzy
    • Wiedza Ogólna
    • Wiedza Praktyczna
    • Prawo
    • Ekopedia
  • Technologie
  • Kontakt
EkoGuru – portal ekologiczny
  • O nas
  • Portal
    • Aktualności Świat
    • Aktualności Polska
  • Wyzwania
    • Zmiany Klimatu
    • Smog
    • Susza
    • Marnotrawstwo Żywności
    • Odpady
  • Rozwiazania
    • Fotowoltaika
    • Pompy Ciepła
    • Termomodernizacja
    • Audyt Energetyczny
    • Biogazownie
    • Kolektory słoneczne
    • Przydomowe Stacje Ładowania
    • Promienniki podczerwieni
    • Wykorzystanie wody deszczowej
    • Przydomowe elektrownie wiatrowe
    • Odzysk wody szarej
  • Baza Wiedzy
    • Wiedza Ogólna
    • Wiedza Praktyczna
    • Prawo
    • Ekopedia
  • Technologie
  • Kontakt
@2020 - All Right Reserved. EkoGuru.pl

Przeczytaj Równieżx

Statek towarowy z chemikaliami na pokładzie...

Białostockie parki kieszonkowe

Pięć polskich miast wyznaczyło ambitne cele...