Szacuje się, że po drogach polskich miast porusza się około 650 elektrycznych autobusów. Od stycznia do listopada 2021 r. flota elektrobusów powiększyła się o ponad 200 zeroemisyjnych pojazdów, zaś ten rok ma być kolejnym, w którym ich liczba wzrośnie.
Zmiany takie wymusza ustawa o elektromobilności. Zakłada ona udział pojazdów zeroemisyjnych we flotach urzędów i transportu publicznego na poziomie co najmniej 10 procent od 2022 roku, od 2025 – 20 proc, by w roku 2028 osiągnąć 30 procent. Również zapisy dokumentu „Polityka energetyczna Polski do 2040 r.” wskazują, iż w miastach mających więcej niż 100 tys. mieszkańców od 2025 r. wszystkie kupowane pojazdy komunikacji miejskiej będą zeroemisyjne, a od 2030 r. będzie to dotyczyło już wszystkich pojazdów, które są w obiegu.
Stolica na czele
Wśród miast gdzie komunikacja miejska w najwyższym stopniu opiera się na pojazdach elektrycznych wymienia się Warszawę, Kraków, Jaworzno czy Jelenią Górę. Do nich dołączają kolejne, które w ostatnim czasie ogłosiły przetargi na zakup takiego taboru i czekają na realizację. Jednym z nich jest Rybnik. Tamtejszy Zarząd Transportu Zbiorowego zakupił 23 autobusy elektryczne, czyli blisko 30 proc. floty autobusów miejskich kursujących po tym mieście. Na ulicach nowe wozy mają pojawić się w kwietniu, z czego 11 to mają być Solarisy o długości 12-metrów i 5 osiemnastometrowych przegubowców. Ponadto ZTZ kupił 5 minibusów K-Bus E-Solar III oraz 2 minibusy MAN e-TGE. Obsługa linii autobusami elektrycznymi ma kosztować 127, 1 mln zł brutto.
Ile miast tyle marek
Z kolei samorząd Iławy zdecydował się na chińskie elektryki, czyli autobusy Yutong E8. Zakupił on dwa takie pojazdy, które będą pierwszymi tego rodzaju wozami transportu zbiorowego w tym mieście. Do Iławy mają dotrzeć w tym roku, zaś ich zakup dofinansowała Unia Europejska w wysokości ponad 4,26 mln zł. Wybrane modele dysponują 24 miejscami siedzącymi i są dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Ich zakup to część projektu „Rozwój niskoemisyjnego transportu miejskiego w Iławie”, który obejmuje nie tylko dostawę taboru oraz infrastruktury do ich ładowania, ale również utworzenie nowych przystanków.
Po łódzkich ulicach mają poruszać się elektryczne autobusy firmy Volvo. Ma to być 17 niskopodłogowych pojazdów o długość 12 metrów mogących pomieścić 75 pasażerów, w tym 34 na miejscach siedzących. Umowa na dostawę autobusów Volvo 7900 Electric została podpisana pod koniec października 2021 roku. Koszt zakupu taboru to ok. 47, 6 mln zł brutto, a unijne dofinansowanie wynosi 84 proc.
MPK Częstochowa obecnie wykorzystuje 15 autobusów elektrycznych Autosan, które jednak zostały udostępnione na zasadzie wypożyczenia przez producenta na 7 lat. Dlatego też Urząd Miasta Częstochowy zamówił cztery nowe elektryczne autobusy niskopodłogowe.
Z kolei po nowym roku w Pile pojawiły się pierwsze z pięciu elektrobusów Solarisa będących pierwszymi „elektrykami” w historii MZK Piła. Elektrobusy mają 12 metrów długości i mogą pomieścić 70 pasażerów.
Toruń testuje krajowy wyrób
Również w Toruniu pojawił się elektryczny autobus. Na razie są to testy pojazdu marki PILEA (skrót od Polski Innowacyjny Lekki Elektryczny Autobus) spółki ARP E-VEHICLES. Wóz testuje MZK, zaś został on w pełni zaprojektowany i skonstruowany jako autobus elektryczny, a nie jako adaptacja konstrukcji z silnikiem spalinowym i w ponad 60 procentach wykonany z polskich komponentów. Na toruńskie ulice wyjechał model Pilea o długości 10 metrów, który swoją premierę miał w październiku na Targach Transportu Zbiorowego w Kielcach. Może on zabrać do 85 pasażerów i jest niskopodłogowy na całej swej długości.
GZM z 250 autobusami na paliwa alternatywne
Zarząd Transportu Górnośląskiego Związku Metropolitalnego dysponuje obecnie około 250 autobusami na paliwa alternatywne. Wśród nich znajduje się ok. 150 autobusów na sprężony gaz ziemny, 47 elektryków i 56 hybryd. W tym roku dojdą kolejne, bowiem GZM finalizuje nabycie kolejnych 32 autobusów elektrycznych oraz stacje ładowania. Koszt tej inwestycji to 120 mln zł, z czego 80 mln zł to dofinansowanie otrzymane w ramach programu GEPARD II. Finalnie ma pojawić się 27 autobusów 12-metrowych oraz 5 przegubowych o długości 18 metrów. Dodatkowo zakupionych zostanie 16 mobilnych ładowarek, z których będą mogły korzystać jednocześnie po dwa autobusy, a w sześciu miastach GZM zostanie wybudowanych 9 stacjonarnych ładowarek. Dodatkowo nowe elektryczne autobusy mają pojawić się w Przedsiębiorstwach Komunikacji Miejskiej w Katowicach, Gliwicach, Sosnowcu oraz w Świerklańcu. Do każdego z nich, do końca marca 2023 roku, zostanie przekazanych łącznie po 8 pojazdów. Te również zostaną kupione w ramach dotacji z programu GEPARD II.
Program ten jest elementem strategii „Zielone Śląskie 2030 i zakłada, iż Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia, Tyskie Linie Trolejbusowe Sp. z o.o., Zakład Komunikacji Miejskiej Sp. z o.o. w Zawierciu oraz Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Czechowicach-Dziedzicach Sp. z o.o. otrzymają do 85 proc. wsparcia na zakup elektrycznych autobusów oraz stacji ładowania.