Po około rocznej przerwie w porcie Ławna wznowiono prace, których priorytetem jest zwiększenie eksportu węgla z Rosji. Zeszłej jesieni sugerowano, że projekt budowy w Ławnie pod Murmańskiem jest w złej sytuacji, która wynika ze zmniejszenia się w latach 2019-2020 eksportu węgla z Rosji do Europy. Podjęto wówczas decyzję o wstrzymaniu budowy linii kolejowej po zachodniej stronie zatoki Kolskiej.
Decyzja o wznowieniu realizacji tej gigantycznej inwestycji została oparta na przekonaniu, że europejska fala zielonej energii w krótkiej perspektywie nie zdoła zagwarantować stabilnych źródeł odnawialnych do obsłużenia zapotrzebowania sieci elektrycznych. Rosja szykuje się więc do zaopatrywania elektrownii węglowych oraz do „ratowania” światowych cen węgla.
Kilka tygodni temu wprowadzono koparki i rozpoczęto budowę mieszkań dla robotników, którzy będą pracować przy budowie obiektów portowych. Zdaniem władz obwodu murmańskiego w szczytowej fazie około 1000 osób będzie pracowało przy budowie. Według zaktualizowanego planu budowa zakończy się w 2023 roku, a działalność eksportowa rozpocznie się w roku następnym.
Terminal eksportowy w Ławnie zalicza się do dużych projektów budowlanych tworzonych dla prestiżowego węzła transportowego w Murmańsku. Gubernator Andrey Chibis oznajmił, że kolejnym krokiem będzie terminal Tułoma, czyli obiekt portowy do przeładunku nawozów mineralnych z firm górniczych w Kowdor i Kirowsku na Półwyspie Kolskim.
Większość węgla eksportowanego na statkach z Murmańska jak dotąd kierowała się na zachód, na rynki europejskie. Władze regionalne informują, że nowy węzeł transportowy umożliwi również transport na rynki azjatyckie przez Północną Drogę Morską. W planach jest także budowa terminalu portowego dla innych ładunków, w tym kontenerów.
Szef Rosatomu Aleksei Likhachev podkreślił, że globalny rynek biznesowy jest zainteresowany stworzeniem arktycznego korytarza transportowego dla kontenerów. Firma Rosatom przez ostatnie lata aktywnie działała nad planami przewozu kontenerów Północną Drogą Morską i stworzeniem nowego portu morskiego w Murmańsku połączonego z rosyjską siecią kolejową.
Spółka Rosatomflot jest aktualnie w trakcie budowy floty pięciu lodołamaczy LK-60 z napędem jądrowym, które mają zająć miejsce starej floty statków produkcji radzieckiej. Oprócz tego w Stoczni Zwiezda trwają prace nad pierwszym, jeszcze większym lodołamaczem Lider. W planach jest stworzenie trzech lodołamaczy Lider, z których pierwszy ma wypłynąć w 2027 roku, ułatwiając całoroczną żeglugę z Murmańska do Azji przez Arktykę.
Nowe terminale portowe dla obwodu murmańskiego są elementem planu industrializacji, którego celem jest stworzenie do 25 tys. nowych miejsc pracy.
Źródło: https://www.arctictoday.com