Rybnik jako pierwsze miasto w Polsce uruchamia rowerową podyplomówkę. Na razie rybnicki samorząd podpisał porozumienie z Uniwersytetem Mikołaja Kopernika w Toruniu w sprawie współorganizacji studiów podyplomowych w zakresie polityki rowerowej i planowania ruchu rowerowego. Mają to być studia dwusemestralne obejmujące wykłady, konwersatoria, zajęcia praktyczne i zajęcia terenowe prowadzone przez pracowników uczelni oraz praktyków z zakresu planowania przestrzennego, studiów miejskich, prawa i inżynierii ruchu.
Kierunek ten jest skierowany do osób planujących podjąć lub kontynuować zatrudnienie na stanowisku związanym z koordynacją lokalnej polityki rowerowej, jak również dla osób planujących podjąć zatrudnienie w samorządzie lub firmach zajmujących się opracowywaniem dokumentów strategicznych z zakresu polityki rowerowej.
Program studiów powstał w ścisłej współpracy pomiędzy Uniwersytetem Mikołaja Kopernika w Toruniu a rybnickim samorządem i obejmuje m.in. takie przedmioty jak: „Rower w zrównoważonej mobilności”, „Ruch rowerowy w prawie o ruchu drogowym”, „Opiniowanie projektów infrastruktury rowerowej”, „Oprogramowanie wspomagające procesy planistyczne”, „Współczesne kierunki planowania przestrzennego”, „Społeczno-kulturowe aspekty ruchu rowerowego”, „Infrastruktura rowerowa w prawie planowania przestrzennego „.
Rekrutacja na studia już się rozpoczęła, a zaplanowane w ramach programu zajęcia mają ruszyć od semestru letniego. Będą się one odbywać zarówno w Toruniu, jak i w Rybniku. Opłata za jeden semestr ma wynosić 2 444 zł, a za całe dwusemestralne studia 4 888 zł. Liczba zajęć, które odbędą się w Rybniku będzie uzależniona od miejsc zamieszkania uczestników studiów.
Miasto współpracuje z toruńską uczelnią już od kilku lat realizując wspólne działania badawcze i dydaktyczne. Efektem było m.in. opracowanie Rybnickiej Ankiety Rowerowej i jej wyników a także publikacje naukowe dotyczące rozwoju infrastruktury rowerowej, m.in. w Rybniku. W planie jest prowadzenie wspólnych badań ruchu rowerowego, analizy potrzeb mieszkańców związanych z korzystaniem z roweru i oceny postrzegania infrastruktury rowerowej.
Prace badawcze prowadzone są w Katedrze Studiów Miejskich i Zrównoważonego Rozwoju na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika.
Źródło: rybnik.eu, miasta.pl