Dwie duńskie firmy żeglugowe założyły firmę, która specjalizuje się w przewożeniu przechwyconego z atmosfery dwutlenku węgla. Składowany węgiel zmieni się w… kamień.
Ultragas i Evergas, to dwie duńskie firmy, które postanowiły połączyć swoje siły w celu stworzenia pierwszego na świecie przedsiębiorstwa, które specjalizuje się w transporcie przechwyconego z atmosfery dwutlenku węgla. Dan-Unity CO2, bo tak nazywa się nowa firma, podjęło współpracę z islandzką firmą Carbonfix. Ta z kolei specjalizuje się w składowaniu dwutlenku węgla.
Dwie współpracujące firmy zapowiedziały, że od 2025 roku będą w stanie zaoferować transport, składowanie i magazynowanie dwutlenku węgla czym przyczynią się do zmniejszenia emisji tego gazu cieplarnianego do ziemskiej atmosfery. Technologia, która stoi za składowaniem dwutlenku węgla wykorzystuje znajdujące się na Islandii podłoże wulkaniczne, które sprawia, że składowany dwutlenek węgla w ciągu dwóch lat zmieni się w kamień. Firma Carbonfix wylicza, że Islandia jest w stanie składować i przetworzyć 2500 giga ton dwutlenku węgla, co równa się 55 latom emisji tego gazu przez całą ludzkość.
„Technologia Carbfix stanowi bezpieczną, trwałą i ekonomiczną alternatywę dla konwencjonalnych rozwiązań w zakresie wychwytywania i składowania dwutlenku węgla poprzez naśladowanie i przyspieszanie naturalnego procesu magazynowania (wiązania) CO2 w minerałach. Rozpuszczając CO2 w wodzie i wtłaczając go do podziemnych formacji bazaltowych, CO2 zamienia się w kamień w czasie krótszym niż dwa lata. Współpraca Carbfix i Dan-Unity CO2 jeszcze bardziej wzmacnia silne relacje między Islandią i Danią. Już teraz są to pionierskie kraje pod względem przyjmowania do realizacji ambitnych celów klimatycznych, a połączenie sił obu firm znacznie wzmocni transgraniczne działania na rzecz klimatu” – powiedziała Edda Sif Pind Aradóttir, dyrektor generalny firmy Carbfix.
Wychwycony i przetworzony dwutlenek węgla znajdzie zastosowanie jako alternatywne źródło energii, ponieważ może on zostać przekonwertowany na biopaliwo. Jednak, aby bezpiecznie transportować dwutlenek węgla należy w tym celu zbudować specjalistyczne statki.
„Technologia i doświadczenie są już dostępne. Wychwytywanie, transport i składowanie to sprawdzone koncepcje; dlatego, aby rozpocząć budowę potrzebnych statków, należy zapewnić odpowiednie ramy prawne, w tym opodatkowanie CO2” – mówi Steffen Jacobsen, Dyrektor Generalny Evergas.
Warto zauważyć, że irlandzki rząd wspiera firmy zajmujące się importem i składowaniem dwutlenku węgla. Proces ten w przyszłości pozwoli na znaczną redukcję emisji tego gazu do atmosfery, co pomoże w walce ze zmianami klimatycznymi. Statki, które będą przewozić dwutlenek węgla muszą być zbudowane od podstaw i będą przeznaczone wyłącznie do transportowania CO2. Wyklucza to w takim razie kompatybilność z okrętami pływającymi dla innych branż.
Jeden planowany statek będzie w stanie transportować w bezpieczny i opłacalny sposób 450 tys. ton dwutlenku węgla rocznie. To równowartość mniej więcej rocznej redukcji dwutlenku węgla, którą założył duński rząd. Rząd duński zakłada, że technologia wychwytywania i składowania CO2 (CCS) pozwoli na redukcję emisji dwutlenku węgla o 3 proc. Jednak bynajmniej założenia te nie odzwierciedlają pełnego potencjału tej technologii, która jest w stanie ograniczyć emisję dwutlenku węgla o dziesięć razy więcej.
Źródło: portalmorski.pl