EkoGuru – portal ekologiczny
  • O nas
  • Portal
    • Aktualności Świat
    • Aktualności Polska
  • Wyzwania
    • Zmiany Klimatu
    • Smog
    • Susza
    • Marnotrawstwo Żywności
    • Odpady
  • Rozwiazania
    • Fotowoltaika
    • Pompy Ciepła
    • Termomodernizacja
    • Audyt Energetyczny
    • Biogazownie
    • Kolektory słoneczne
    • Przydomowe Stacje Ładowania
    • Promienniki podczerwieni
    • Wykorzystanie wody deszczowej
    • Przydomowe elektrownie wiatrowe
    • Odzysk wody szarej
  • Baza Wiedzy
    • Wiedza Ogólna
    • Wiedza Praktyczna
    • Prawo
    • Ekopedia
  • Technologie
  • Kontakt
AktualnościPolska

Więcej aut elektrycznych w Polsce ale bez szaleństw

przez Bogusław Jastrzębski 16 września 2021
przez Bogusław Jastrzębski 16 września 2021

Transport odpowiada za jedną czwartą emisji gazów cieplarnianych w Unii Europejskiej. Stąd ambitny plan Komisji Europejskiej zakładający znaczny wzrost liczby pojazdów nisko i bezemisyjnych. Do połowy stulecia prawie wszystkie samochody osobowe, dostawcze, autobusy, a także nowe pojazdy ciężarowe mają być właśnie takimi. W tej grupie najdynamiczniej rozwija się obecnie rynek hybryd i aut elektrycznych.

Wyzwaniem powszechna elektromobilność

Choć po naszych drogach jeździ coraz więcej pojazdów elektrycznych, to do powszechnej elektromobilności w naszym kraju jeszcze daleko. Według danych z końca czerwca 2021 roku, w Polsce było zarejestrowanych łącznie 26 985 samochodów osobowych z napędem elektrycznym. Z wyliczeń Licznika Elektromobilności, uruchomionego przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego i Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych wynika, że przez pierwsze sześć miesięcy tego roku ich liczba zwiększyła się o 8 249 sztuk, tj. o 150 procent w porównaniu do roku ubiegłego. Zwiększa się też udział autobusów elektrycznych w Polsce, który wzrósł do 532 modeli. Tylko w tym roku przybyło kolejnych sto elektrobusów. Z kolei elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych mamy ponad tysiąc. Rośnie też liczba elektrycznych motorowerów i motocykli. Na koniec lipca było to z 10 984 sztuk. Osobowych i dostawczych aut hybrydowych mieliśmy 273 133 egzemplarzy. Mamy więc zestawienie z dużymi liczbami w skali makro, a w skali w powiatowej wygląda to tak, że w ponad 90 tysięcznym powiecie mikołowskim (województwo śląskie) w tamtejszym Wydziale Komunikacji i Transportu w 2016 roku zarejestrowane były trzy elektryczne wehikuły i sześć pojazdów z napędem hybrydowym, zaś w roku 2020- 42 elektryki i 91 hybryd. W tym roku zarejestrowano już 164 pojazdy hybrydowe.

Zobacz również:  Opady zapudrowały suszę, która wciąż ma miejsce

Przybywa także ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych. W połowie tego roku funkcjonowało ich ponad półtorej tysiąca z czego 33 procent stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 67 proc. – wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. Nadal jest to jednak znacznie mniej niż w innych państwach. Według danych z 2018 roku Europejskiego Obserwatorium Paliw Alternatywnych w Europie znajdowało się ponad 112 tys. publicznie dostępnych punktów szybkiego i normalnego ładowania samochodów elektrycznych. Najwięcej w Holandii (29 473), Niemczech (20 295) oraz we Francji (16 129).

Bariery w rozwoju elektromobilności w Polsce

Kwestia upowszechnienia elektromobilności w naszym kraju nie jest czymś nowym. Już w marcu 2017 roku przyjęty został rządowy plan rozwoju elektromobilności w Polsce, który zakładał przede wszystkim stworzenie w naszym kraju dogodnych warunków dla rozwoju tej branży przemysłu oraz prowadzenia działań zmierzających do wzrostu popytu na tego rodzaju pojazdy.

Eksperci rynku motoryzacyjnego wskazują, że głównymi barierami blokującymi rozwój rynku aut elektrycznych są ich zbyt wysokie ceny, słabo rozwinięta infrastruktura ładowania pojazdów elektrycznych oraz brak wystarczających zachęt finansowych do ich zakupu. W wielu państwach europejskich to rozwiązanie jest już stosowane. W Austrii są to zwolnienia podatkowe i dopłaty przy zakupie, w Czechach ulgi podatkowe, we Francji dopłaty przy zakupie.

Zobacz również:  Aktywiści miejscy walczą o zieleń w miastach

Wyjściem naprzeciw tym oczekiwaniom jest uruchomiony w lipcu tego roku program „Mój Elektryk”. Zakłada on dofinansowania do zakupu pojazdu zeroemisyjnego w wysokości 18 700 zł, przy czym maksymalna wartość samochodu elektrycznego nie może przekraczać 225 000 zł. W przypadku osób posiadających Kartę Dużej Rodziny bonifikata może wynieść nawet 27 000 zł. Czas trwania programu realizowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przewidziano do 30 września 2025 roku.

Program priorytetowy NFOŚiGW „Mój elektryk” przewiduje też bezzwrotne dofinansowanie do zakupu czy też leasingu samochodów napędzanych energią elektryczną lub wodorem dla przedsiębiorstw, samorządów i instytucji publicznych. Budżet programu, którego wdrażanie zaplanowano na lata 2021-2026, wynosi obecnie 500 mln zł, w tym 400 mln zł z przeznaczeniem na dopłaty dla leasingu.

Nie wiadomo jednak czym zakończy się sztandarowy projekt skierowany do sfery publicznej czyli program E-bus, w ramach którego samorządy terytorialne miały otrzymać dotację na zakup autobusów elektrycznych. Powód – Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) zamknęło postępowanie w ramach programu Bezemisyjny Transport Publiczny na „narodowy elektrobus”.

1
FacebookTwitterPinterestEmail
Bogusław Jastrzębski

Z zawodu dziennikarz i drukarz, z zamiłowania ojciec, mąż i biegacz.

poprzedni
Dynamiczny wzrost globalnego zanieczyszczenia światłem
następny
Masakra delfinów na Wyspach Owczych

Może Cię Zainteresować

Erupcja wulkanu Tonga stwarza ryzyko tymczasowego przekroczenia wzrostu temperatury o...

Zjedz ziemniaczki, będzie deserek – pierwsze warsztaty less waste Foodsi

Energia dla wsi

Zbliża się VI Forum Operatorów Farm Wiatrowych w Sopocie, 8-9...

Fundusze Norweskie na zieloną infrastrukturę

Nie unikniemy ocieplenia poniżej 2 stopni, ale Bill Gates optymistycznie...

Ostatnio dodane

  • Zjedz ziemniaczki, będzie deserek – pierwsze warsztaty less waste Foodsi

    6 lutego 2023
  • Erupcja wulkanu Tonga stwarza ryzyko tymczasowego przekroczenia wzrostu temperatury o 1,5°C

    6 lutego 2023
  • Energia dla wsi

    3 lutego 2023
  • Zbliża się VI Forum Operatorów Farm Wiatrowych w Sopocie, 8-9 marca

    2 lutego 2023
  • Fundusze Norweskie na zieloną infrastrukturę

    1 lutego 2023

Jesteśmy na:

Facebook Twitter Instagram Linkedin

O nas

EkoGuru to ambitna, niezależna inicjatywa mająca na celu wywarcie realnego wpływu na poprawę jakości środowiska naturalnego w Polsce, a pośrednio także na całej naszej planecie. Ten cel chcemy osiągnąć nie tylko poprzez rzetelną edukację, ale przede wszystkim dzięki skutecznemu motywowaniu wszystkich czytelników naszego portalu do praktycznego działania. Wychodzimy z założenia, że sama wiedza niewiele znaczy, jeżeli nie przekłada się na odpowiednie decyzje w życiu codziennym.

Popularne

  • 1

    Zamiast stawiać pasieki, ratujmy dzikie pszczoły

    20 maja 2021
  • 2

    „Betonoza” i „ogrodoza”, czyli kilka słów o klimacie miasta

    11 czerwca 2021
  • 3

    Drony zasieją drzewa

    3 lipca 2021
  • 4

    Ekolodzy przeciw budowie w Kaszubskim Parku Krajobrazowym

    22 listopada 2021

Śledź nas na Facebooku

Śledź nas na Facebooku

@2020 - All Right Reserved. EkoGuru.pl

EkoGuru – portal ekologiczny
  • O nas
  • Portal
    • Aktualności Świat
    • Aktualności Polska
  • Wyzwania
    • Zmiany Klimatu
    • Smog
    • Susza
    • Marnotrawstwo Żywności
    • Odpady
  • Rozwiazania
    • Fotowoltaika
    • Pompy Ciepła
    • Termomodernizacja
    • Audyt Energetyczny
    • Biogazownie
    • Kolektory słoneczne
    • Przydomowe Stacje Ładowania
    • Promienniki podczerwieni
    • Wykorzystanie wody deszczowej
    • Przydomowe elektrownie wiatrowe
    • Odzysk wody szarej
  • Baza Wiedzy
    • Wiedza Ogólna
    • Wiedza Praktyczna
    • Prawo
    • Ekopedia
  • Technologie
  • Kontakt
EkoGuru – portal ekologiczny
  • O nas
  • Portal
    • Aktualności Świat
    • Aktualności Polska
  • Wyzwania
    • Zmiany Klimatu
    • Smog
    • Susza
    • Marnotrawstwo Żywności
    • Odpady
  • Rozwiazania
    • Fotowoltaika
    • Pompy Ciepła
    • Termomodernizacja
    • Audyt Energetyczny
    • Biogazownie
    • Kolektory słoneczne
    • Przydomowe Stacje Ładowania
    • Promienniki podczerwieni
    • Wykorzystanie wody deszczowej
    • Przydomowe elektrownie wiatrowe
    • Odzysk wody szarej
  • Baza Wiedzy
    • Wiedza Ogólna
    • Wiedza Praktyczna
    • Prawo
    • Ekopedia
  • Technologie
  • Kontakt
@2020 - All Right Reserved. EkoGuru.pl

Przeczytaj Równieżx

O konieczności inwestycji w energetykę atomową...

Papież Franciszek i inni chrześcijańscy przywódcy...

Utrata bioróżnorodności w Wielkiej Brytanii na...