W siedzibie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego 21 lipca przedstawiciele Kolei Śląskich i PKP Energetyka podpisali list intencyjny, którego efektem ma być porozumienie, dzięki któremu tabor Kolei Śląskich ma być zasilany energią pochodzącą z elektrowni solarnych i wiatrowych.
„Chcemy, żeby województwo śląskie było regionem, w którym strategicznym środkiem transportu jest właśnie kolej, stąd konkurencyjna oferta przewozowa, rozbudowywana siatka połączeń i inwestycje w nowoczesny tabor. Cieszę się, że regionalny przewoźnik będzie mógł w większym zakresie korzystać z energii odnawialnej, to działanie wpisuje się w strategię rozwoju województwa „Zielone Śląskie 2030” – zapewniał marszałek Jakub Chełstowski.
Obecnie większość taboru używanego przez Koleje Śląskie to pojazdy o napędzie elektrycznym. Prawie 75 proc. energii trakcyjnej przez nie wykorzystywanej wytwarzane jest w elektrowniach węglowych. Dzięki porozumieniu Koleje Śląskie zmniejszą swój ślad węglowy docelowo aż o ponad 38 tys. ton dwutlenku węgla rocznie. Skompensowanie takiej emisji CO2, wymagałoby zasadzenia ok. 6 mln drzew.
Podpisany list intencyjny obu podmiotów zakłada także montaż instalacji fotowoltaicznych na dachach budynków należących do Kolei Ślaskich. Przewoźnik ten zadeklarował również dołączenie do Programu „Zielona Kolej” – inicjatywy polskiej branży kolejowej skupionej w Centrum Efektywności Energetycznej Kolei (CEEK), które zrzesza podmioty odpowiedzialne za ok. 95 proc. zużycia kolejowej energii trakcyjnej w Polsce. Celem przedsięwzięcia jest przejście kolei w naszym kraju na zasilanie z OZE – w 2025 roku w 50 proc., w 2030 roku w 85 proc., a docelowo w 100 proc. Wcześniej udział w programie zadeklarowali też inni przewoźnicy kolejowi. Listy intencyjne w tej sprawie PKP Energetyka podpisała z DB Cargo Polska, CTL Logistics oraz Łódzką Koleją Aglomeracyjną.
Źródło: Śląski Urząd Marszałkowski