PKP Intercity kontynuuje strategię wpisującą się w założenia Europejskiego Zielonego Ładu. W ramach programu „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” planowany jest m.in. zakup piętrowych składów wagonowych, w tym zadbanie o przestrzeń dla osób z niepełnosprawnościami.
Jeden z największych projektów taborowych w Europejskim Roku Kolei
Bieżące zamówienie przewoźnika dotyczy 38 siedmiowagonowych składów piętrowych typu push-pull wraz z 45 lokomotywami wielosystemowymi. Ponadto poszukiwani są wykonawcy usług z zakresu utrzymania technicznego lokomotyw.
– Ta inwestycja jest kolejnym krokiem w zwiększaniu dostępności do kolei. Dążymy do tego, by kolej odpowiadała na potrzeby wszystkich grup pasażerów, w tym również osób z niepełnosprawnościami. Wszystkie nowe składy będą dostosowane do potrzeb tej grupy podróżnych – deklaruje Adam Laskowski, Członek Zarządu PKP Intercity.
Piętrowe wagony mają posłużyć przewozom pasażerskim na trasach między aglomeracjami, np. relacja Kraków-Katowice czy Warszawa-Łódź. Zmianie ulegnie też prędkość z jaką poruszają się pojazdy – może ona wynieść nawet 200 km/godz.
– Przygotowujemy się na stały wzrost liczby podróżnych, a taki pociąg pozwoli na komfortowe przewiezienie kilkuset pasażerów jednocześnie – mówi Marek Chraniuk, Prezes Zarządu PKP Intercity.
Popularność kolei może istotnie wspomóc ochronę środowiska. Jest ona bowiem najbardziej ekologicznym środkiem transportu zbiorowego. Tylko w samym 2020 r., Polacy wybierający pociągi PKP Intercity przyczynili się do zmniejszenia emisji dwutlenku węgla o 460 ton. Co więcej, część maszyn przewoźnika powstała z materiałów podlegających recyklingowi. Należą do nich: Pendolino, PesaDart i FILTR3.
Uwrażliwienie społeczeństwa na kwestię ekologii jest także jednym z celów Europejskiego Roku Kolei. Rozpoczęta 1 stycznia br. inicjatywa Komisji Europejskiej stanowi wsparcie dla Europejskiego Zielonego Ładu.
Wspólnotowa droga do neutralności klimatycznej
W całej Unii Europejskiej kolej odpowiada za mniej niż 0,5 proc. emisji gazów cieplarnianych związanych z transportem. Oznacza to, że jest ona najbardziej zrównoważoną formą ruchu pasażerskiego.
– Nasza przyszła mobilność musi być zrównoważona, bezpieczna, wygodna i przystępna cenowo. Kolej oferuje to wszystko i wiele więcej! Europejski Rok Kolei daje nam możliwość ponownego odkrycia tego rodzaju transportu. Dzięki licznym działaniom wykorzystamy tę okazję, aby pomóc kolei w pełni wykorzystać jej potencjał – stwierdza Adina Vălean, europejska komisarz ds. transportu.
PKP Intercity również dba o budowanie świadomości ekologicznej wśród pasażerów. Korzystając z wyszukiwarki połączeń na stronie intercity.pl, każda zainteresowana osoba może dowiedzieć się jaki ślad węglowy pozostawi jej podróż pociągiem. A nawet poznać o ile bardziej jest korzystna dla środowiska w porównaniu z innymi środkami transportu.
W przeciągu niespełna 30 lat PKP Intercity ma stać się w pełni neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla. Do tego czasu przewoźnik zainwestuje 19 mld zł w nowoczesny tabor. Poza zakupem piętrowych składów wagonowych typu push-pull planowane są inwestycje w wagony, lokomotywy oraz elektryczne zespoły trakcyjne.
Podróż nastawiona na przyszłość
Przed wybuchem pandemii Polacy coraz chętniej decydowali się na podróż koleją. Jednak w skali całej Wspólnoty to nadal niewielka zmiana.
Chociaż UE niezmiennie dąży do realizacji na swoim terenie spójnej sieci komunikacyjnej, to zaledwie około 7 proc. pasażerów wybiera pociągi. Europejski Rok Kolei m.in. poprzez różne inicjatywy edukacyjne ma przyczynić się do zwiększenia ich popularności. Tym bardziej że już w 2050 r. planowane jest zapewnienie pełnej dostępności i łączności wszystkich regionów Unii Europejskiej.