Strona intercity.pl od 2 czerwca 2021 r. wprowadziła możliwość sprawdzenia jaki ślad węglowy zostawi podróż pociągiem i o ile lepszy dla środowiska będzie wybór pociągu w porównaniu z innymi środkami transportu. Przewoźnik PKP Intercity chce stać się neutralny dla klimatu.
PKP Intercity chce popularyzować wśród pasażerów świadomość wpływu danych środków transportu na środowisko. Koleje charakteryzują się ponad 3 razy mniejszą emisją CO2 niż transport drogowy i ponad 8 razy mniejszą niż transport lotniczy, co sprawia, że są one najbardziej przyjaznym transportem zbiorowym dla środowiska. Stąd właśnie od czerwca tego roku na stronie internetowej przewoźnika będzie informacja dla pasażerów o wielkości śladu węglowego, jaki pozostawi ich podróż pociągiem oraz porównanie go ze śladem węglowym pozostawionym przez podróż samochodem lub samolotem. W wakacje planowane jest dodanie informacji o śladzie węglowym na biletach.
Chcemy stać się pierwszym polskim przewoźnikiem pasażerskim, którego działalność będzie neutralna dla klimatu. Co więcej, kolej jako najbardziej ekologiczny środek transportu zbiorowego ma ambicję stać się w najbliższych latach środkiem transportu pierwszego wyboru dla jak największej liczby mieszkańców kraju. Wybierając pociągi PKP Intercity zamiast transportu drogowego w samym 2020 roku, Polacy przyczynili się do mniejszej o 460 tys. ton emisji dwutlenku węgla do atmosfery. Plany PKP Intercity zakładają osiągnięcie liczby ponad 74 mln pasażerów w 2030 roku. Dzięki temu zmniejszy się negatywne oddziaływanie na środowisko poprzez przyciągnięcie osób dotychczas korzystających z transportu indywidualnego – tłumaczy Tomasz Gontarz, członek zarządu PKP Intercity.
Dla przykładu podróż PKP Intercity ze Szczecina do Gdańska emituje 11 kg dwutlenku węgla na pasażera, przy 37 kg podczas podróży samochodem i 70 kg samolotem. Podróż między Poznaniem a Krakowem to 13 kg emisji CO2 przy wyborze pociągu, 46 kg dla samochodu i 81 kg dla samolotu. Za to wybierając się z Warszawy do Wrocławia należy liczyć się z emisją na poziomie 11 kg w przypadku pociągu, 41 kg w transporcie kołowym i aż 98 kg drogą powietrzną.
86 proc. respondentów uznaje kolej za najbardziej ekologiczny środek transportu zbiorowego, a 51 proc. uważa, że kwestie ekologiczne wpływają na ich decyzje dotyczące wyboru środka transportu – to wyniki ankiety online, która została przeprowadzona na przełomie marca i kwietnia 2021 r. wśród pasażerów pociągów PKP Intercity i dotyczyła m.in. kwestii podejścia podróżnych do ekologii.
PKP Intercity dąży do tego, by być neutralna dla środowiska. Pasażerowie mogą wesprzeć w tym celu przewoźnika, decydując się na dobrowolną opłatę dodatkową, która całkowicie przeznaczona będzie na cele ekologiczne. PKP Intercity chce, współpracując z Lasami Państwowymi, realizować nasadzenia w wybranych przez pasażerów województwach.
Do dalszego rozwoju ekologicznej kolei przyczynią się w dużej mierze intensywne inwestycje taborowe. Od grudnia 2017 roku PKP Intercity konsekwentnie realizuje największy program inwestycyjny w historii spółki „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji”, którego celem jest modernizacja i zakup nowego taboru oraz dalsze podnoszenie komfortu podróży. Chcąc skutecznie realizować plany rozwoju sektora kolejowego w całej Europie nakreślone przez Komisję Europejską do 2050 r., PKP Intercity ogłosiło na początku 2021 roku kontynuację strategii taborowej do 2030 roku, w ramach której zainwestuje w nowoczesny tabor 19 mld zł. Plany wyznaczają za cele: ograniczenie emisji gazów cieplarnianych w transporcie o 90% do 2050 r., podróże rozkładowe poniżej 500 km neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla do 2030 r. oraz kolej jako główny i najmniej emisyjny środek transportu zbiorowego. W efekcie inwestycji flotę przewoźnika zasilą m.in. nowe elektryczne pojazdy o znacznie mniejszej emisji CO2. Przewoźnik intensywnie rozwija ofertę dla pasażerów, by kolej stała się środkiem transportu pierwszego wyboru. Rozwój kolei jako najbardziej ekologicznego środka transportu zbiorowego jest założeniem Europejskiego Zielonego Ładu
Źródła:
https://nowymarketing.pl
https://next.gazeta.pl
https://pap-mediaroom.pl