28 czerwca 2024 roku w Poznaniu Orlen otworzył swoją pierwszą ogólnodostępną stację do tankowania wodoru. W ramach strategii do 2030 roku, Orlen planuje budowę ponad 100 takich stacji, z czego połowa powstanie w Polsce. Wodór będzie dostarczany z hubów wodorowych, które obecnie działają w Trzebini, Włocławku i czeskim Litvinovie. Nowe huby pojawią się m.in. w Szczecinie, Ostrołęce i Gdańsku. Stacja w Poznaniu, która wcześniej obsługiwała tylko autobusy MPK, teraz oferuje wodór także dla samochodów osobowych.
Rozwój infrastruktury wodorowej
Orlen przewiduje, że do końca 2030 roku wyda 7,4 mld zł na rozwój elektrolizerów, co umożliwi produkcję ponad 130 tys. ton odnawialnego wodoru rocznie. Poznańska stacja posiada trzy dystrybutory wodoru, dwa do tankowania autobusów i ciężarówek oraz jeden dla samochodów osobowych. Czas tankowania samochodu osobowego wynosi około 5 minut, co pozwala na przejechanie 600 km na jednym tankowaniu.
Współpraca z MPK Poznań
Od 2022 roku MPK Poznań współpracuje z Orlenem w zakresie zasilania autobusów wodorowych. Umowa obejmuje dostawę 1,8 miliona kilogramów wodoru przez 15 lat, co pozwoli na uniknięcie emisji 21 tys. ton CO₂. MPK Poznań planuje zakup kolejnych dziewięciu autobusów wodorowych, co pozwoli na dalszy rozwój ekologicznego transportu publicznego w mieście.
Plany na przyszłość
Orlen zamierza otworzyć kolejne stacje wodorowe w Katowicach, Bielsku-Białej, Gorzowie Wielkopolskim i Wałbrzychu w ramach projektu Clean Cities – Hydrogen mobility in Poland. Na realizację tego projektu Orlen otrzymał 62 mln euro unijnego dofinansowania.