EkoGuru – portal ekologiczny
  • O nas
  • Portal
    • Aktualności Świat
    • Aktualności Polska
  • Wyzwania
    • Zmiany Klimatu
    • Smog
    • Susza
    • Marnotrawstwo Żywności
    • Odpady
  • Rozwiazania
    • Fotowoltaika
    • Pompy Ciepła
    • Termomodernizacja
    • Audyt Energetyczny
    • Biogazownie
    • Kolektory słoneczne
    • Przydomowe Stacje Ładowania
    • Promienniki podczerwieni
    • Wykorzystanie wody deszczowej
    • Przydomowe elektrownie wiatrowe
    • Odzysk wody szarej
  • Baza Wiedzy
    • Wiedza Ogólna
    • Wiedza Praktyczna
    • Prawo
    • Ekopedia
  • Technologie
  • Kontakt
AktualnościPolska

Jaja z klatek są passe

przez Bogusław Jastrzębski 11 kwietnia 2022
przez Bogusław Jastrzębski 11 kwietnia 2022

Coraz więcej sieci handlowych i gastronomicznych rezygnuje ze sprzedaży jaj tzw. „trójek” czyli z chowu klatkowego. Jest to wynik kampanii społecznych i akcji uświadamiających prowadzonych m.in. przez Stowarzyszenie Otwarte Klatki. Właśnie ta organizacja niedawno opublikowała trzeci już ranking sklepów, które zadeklarowały, że wycofają ze sprzedaży jaja z chowu klatkowego najpóźniej do 2025 roku. W tegorocznym badaniu ankietowym, które prowadzono od grudnia 2021 do lutego tego roku wzięło udział 14 z 23 firm.

W badaniu wzięto pod uwagę transparentność złożonej deklaracji, postęp w wycofywaniu jaj klatkowych, udział w sprzedanych sztukach jaj z chowu alternatywnego (ściółkowego czy wybiegowego) oraz dodatkowo przystąpienie do porozumienia European Chicken Commitment.

Jak podaje Stowarzyszenie Otwarte Klatki najlepiej w tej edycji poradziła sobie sieć marketów Biedronka, która od tego roku prowadzi wyłącznie sprzedaż świeżych jaj z hodowli bezklatkowych. W sieci Carrefour jest to już ponad 71 procent, a w Auchan połowa sprzedawanych jaj pochodzi z chowu bezklatkowego.

Część sieci otrzymała również dodatkowe wyróżnienia za swoje starania. Społem za największy udział w sprzedanych sztukach jaj świeżych z hodowli bezklatkowych, Kaufland za przyspieszenie terminu wycofania ze sprzedaży świeżych jaj klatkowych (sieć Kaufland ma wycofać świeże jaja klatkowe do końca marca 2022 roku), Aldi za promocję w social mediach kupna jaj z hodowli bezklatkowych, oraz Lidl za największy udział produktów gotowych marki własnej zawierających w składzie jaja z hodowli bezklatkowych.

Zobacz również:  Polska gospodarzem rajdu rowerowego Climate Classic

Z 29 sieci handlowych w Polsce, które zobowiązały się do wycofania jaj pochodzących z chowu klatkowego, trzem udało się z sukcesem zakończyć ten proces na długo przed deklarowanym ostatecznym terminem w 2025 r. W Polsce już ponad 140 firm – sieci sklepów, restauracji, hoteli, producentów żywności, cateringów – wydało deklarację o wycofaniu „trójek”.

„Dziękujemy sieciom handlowym i hurtowym, które wycofują jaja z chowu klatkowego ze sprzedaży, a w szczególności tym, które w imię transparentności i budowania zaufania wśród konsumentów, wzięły udział w naszym badaniu. Dzięki działaniom sieci sklepów w Polsce możliwa jest poprawa warunków życia milionów zwierząt” – mówi Julia Pająk, Specjalistka ds. Kampanii Biznesowych w Stowarzyszeniu Otwarte Klatki.

Decyzje sieci spożywczych, wydają się pokrewne z odczuciami konsumentów, przynajmniej tymi przedstawionymi w badaniu przeprowadzonym przez Centrum Badawczo-Rozwojowe Biostat w maju 2021 r. Wynika z niego, że blisko 80% Polaków chce, aby na produktach zawierających jaja pojawiła się informacja o systemie hodowli kur. Co więcej, aż 82% ankietowanych zgodnie odpowiedziało, że chów klatkowy kur niosek nie zapewnia zwierzętom odpowiednich warunków do życia, a dla 78,5% badanych istotne znaczenie przy zakupie jaj mają warunki hodowli kur.

Zobacz również:  Czy to już koniec zimy?

By jeszcze silniej wpłynąć na opinię publiczną Stowarzyszenie Otwarte Klatki prowadzi kampanię społeczną Jak One To Znoszą? polegającą na dostarczaniu firmom rzetelnych materiałów dotyczących chowu klatkowego kur niosek i przekonywaniu ich do wycofywania jaj z chowu klatkowego ze sprzedaży. Dodatkowo w 22 miejscowościach pojawiły się billboardy zachęcające do rezygnacji z kupowania jaj tzw. „trójek”, a sięgnięcie przynajmniej po ten sam asortyment, ale nie od kur trzymanych w klatkach, a z chowy ściółkowego czy wybiegowego.

Źródło: Stowarzyszenie Otwarte Klatki

5
FacebookTwitterPinterestEmail
Bogusław Jastrzębski

Z zawodu dziennikarz i drukarz, z zamiłowania ojciec, mąż i biegacz.

poprzedni
Jaka przyszłość ciepła systemowego?
następny
Możliwości i ryzyka dywersyfikacji źródeł energii – Międzynarodowy Szczyt Klimatyczny TOGETAIR 2022

Może Cię Zainteresować

Niebezpieczna moda na wypalanie traw

„Dokąd Zmierza Świat” – międzynarodowa konferencja młodzieżowa

Alarmujące tempo utraty górskich lasów

Przed nami kluczowe 5 lat działań dla klimatu — spotkanie...

Moda na recykling z okazji Światowego Dnia Recyklingu

Odwiert geotermalny w Gnieźnie

Ostatnio dodane

  • Niebezpieczna moda na wypalanie traw

    24 marca 2023
  • „Dokąd Zmierza Świat” – międzynarodowa konferencja młodzieżowa

    23 marca 2023
  • Alarmujące tempo utraty górskich lasów

    22 marca 2023
  • Przed nami kluczowe 5 lat działań dla klimatu — spotkanie społeczności Climate Leadership

    21 marca 2023
  • Moda na recykling z okazji Światowego Dnia Recyklingu

    21 marca 2023

Jesteśmy na:

Facebook Twitter Instagram Linkedin

O nas

EkoGuru to ambitna, niezależna inicjatywa mająca na celu wywarcie realnego wpływu na poprawę jakości środowiska naturalnego w Polsce, a pośrednio także na całej naszej planecie. Ten cel chcemy osiągnąć nie tylko poprzez rzetelną edukację, ale przede wszystkim dzięki skutecznemu motywowaniu wszystkich czytelników naszego portalu do praktycznego działania. Wychodzimy z założenia, że sama wiedza niewiele znaczy, jeżeli nie przekłada się na odpowiednie decyzje w życiu codziennym.

Popularne

  • 1

    Zamiast stawiać pasieki, ratujmy dzikie pszczoły

    20 maja 2021
  • 2

    „Betonoza” i „ogrodoza”, czyli kilka słów o klimacie miasta

    11 czerwca 2021
  • 3

    Drony zasieją drzewa

    3 lipca 2021
  • 4

    Ekolodzy przeciw budowie w Kaszubskim Parku Krajobrazowym

    22 listopada 2021

Śledź nas na Facebooku

Śledź nas na Facebooku

@2020 - All Right Reserved. EkoGuru.pl

EkoGuru – portal ekologiczny
  • O nas
  • Portal
    • Aktualności Świat
    • Aktualności Polska
  • Wyzwania
    • Zmiany Klimatu
    • Smog
    • Susza
    • Marnotrawstwo Żywności
    • Odpady
  • Rozwiazania
    • Fotowoltaika
    • Pompy Ciepła
    • Termomodernizacja
    • Audyt Energetyczny
    • Biogazownie
    • Kolektory słoneczne
    • Przydomowe Stacje Ładowania
    • Promienniki podczerwieni
    • Wykorzystanie wody deszczowej
    • Przydomowe elektrownie wiatrowe
    • Odzysk wody szarej
  • Baza Wiedzy
    • Wiedza Ogólna
    • Wiedza Praktyczna
    • Prawo
    • Ekopedia
  • Technologie
  • Kontakt
EkoGuru – portal ekologiczny
  • O nas
  • Portal
    • Aktualności Świat
    • Aktualności Polska
  • Wyzwania
    • Zmiany Klimatu
    • Smog
    • Susza
    • Marnotrawstwo Żywności
    • Odpady
  • Rozwiazania
    • Fotowoltaika
    • Pompy Ciepła
    • Termomodernizacja
    • Audyt Energetyczny
    • Biogazownie
    • Kolektory słoneczne
    • Przydomowe Stacje Ładowania
    • Promienniki podczerwieni
    • Wykorzystanie wody deszczowej
    • Przydomowe elektrownie wiatrowe
    • Odzysk wody szarej
  • Baza Wiedzy
    • Wiedza Ogólna
    • Wiedza Praktyczna
    • Prawo
    • Ekopedia
  • Technologie
  • Kontakt
@2020 - All Right Reserved. EkoGuru.pl

Przeczytaj Równieżx

Ruszył plebiscyt Eko-Hero Małopolski 2021

Mapa firm działających zgodnie z ideą...

Ogromna susza opanowała południowy zachód Stanów...