Coraz więcej sieci handlowych i gastronomicznych rezygnuje ze sprzedaży jaj tzw. „trójek” czyli z chowu klatkowego. Jest to wynik kampanii społecznych i akcji uświadamiających prowadzonych m.in. przez Stowarzyszenie Otwarte Klatki. Właśnie ta organizacja niedawno opublikowała trzeci już ranking sklepów, które zadeklarowały, że wycofają ze sprzedaży jaja z chowu klatkowego najpóźniej do 2025 roku. W tegorocznym badaniu ankietowym, które prowadzono od grudnia 2021 do lutego tego roku wzięło udział 14 z 23 firm.
W badaniu wzięto pod uwagę transparentność złożonej deklaracji, postęp w wycofywaniu jaj klatkowych, udział w sprzedanych sztukach jaj z chowu alternatywnego (ściółkowego czy wybiegowego) oraz dodatkowo przystąpienie do porozumienia European Chicken Commitment.
Jak podaje Stowarzyszenie Otwarte Klatki najlepiej w tej edycji poradziła sobie sieć marketów Biedronka, która od tego roku prowadzi wyłącznie sprzedaż świeżych jaj z hodowli bezklatkowych. W sieci Carrefour jest to już ponad 71 procent, a w Auchan połowa sprzedawanych jaj pochodzi z chowu bezklatkowego.
Część sieci otrzymała również dodatkowe wyróżnienia za swoje starania. Społem za największy udział w sprzedanych sztukach jaj świeżych z hodowli bezklatkowych, Kaufland za przyspieszenie terminu wycofania ze sprzedaży świeżych jaj klatkowych (sieć Kaufland ma wycofać świeże jaja klatkowe do końca marca 2022 roku), Aldi za promocję w social mediach kupna jaj z hodowli bezklatkowych, oraz Lidl za największy udział produktów gotowych marki własnej zawierających w składzie jaja z hodowli bezklatkowych.
Z 29 sieci handlowych w Polsce, które zobowiązały się do wycofania jaj pochodzących z chowu klatkowego, trzem udało się z sukcesem zakończyć ten proces na długo przed deklarowanym ostatecznym terminem w 2025 r. W Polsce już ponad 140 firm – sieci sklepów, restauracji, hoteli, producentów żywności, cateringów – wydało deklarację o wycofaniu „trójek”.
„Dziękujemy sieciom handlowym i hurtowym, które wycofują jaja z chowu klatkowego ze sprzedaży, a w szczególności tym, które w imię transparentności i budowania zaufania wśród konsumentów, wzięły udział w naszym badaniu. Dzięki działaniom sieci sklepów w Polsce możliwa jest poprawa warunków życia milionów zwierząt” – mówi Julia Pająk, Specjalistka ds. Kampanii Biznesowych w Stowarzyszeniu Otwarte Klatki.
Decyzje sieci spożywczych, wydają się pokrewne z odczuciami konsumentów, przynajmniej tymi przedstawionymi w badaniu przeprowadzonym przez Centrum Badawczo-Rozwojowe Biostat w maju 2021 r. Wynika z niego, że blisko 80% Polaków chce, aby na produktach zawierających jaja pojawiła się informacja o systemie hodowli kur. Co więcej, aż 82% ankietowanych zgodnie odpowiedziało, że chów klatkowy kur niosek nie zapewnia zwierzętom odpowiednich warunków do życia, a dla 78,5% badanych istotne znaczenie przy zakupie jaj mają warunki hodowli kur.
By jeszcze silniej wpłynąć na opinię publiczną Stowarzyszenie Otwarte Klatki prowadzi kampanię społeczną Jak One To Znoszą? polegającą na dostarczaniu firmom rzetelnych materiałów dotyczących chowu klatkowego kur niosek i przekonywaniu ich do wycofywania jaj z chowu klatkowego ze sprzedaży. Dodatkowo w 22 miejscowościach pojawiły się billboardy zachęcające do rezygnacji z kupowania jaj tzw. „trójek”, a sięgnięcie przynajmniej po ten sam asortyment, ale nie od kur trzymanych w klatkach, a z chowy ściółkowego czy wybiegowego.
Źródło: Stowarzyszenie Otwarte Klatki