Współczesny świat otwiera przed każdym z nas zupełnie nowe możliwości. Rozwój technologii, edukacji i innych dziedzin pozwala na tworzenie niespotykanych dotąd rzeczy i procesów. Dotyczą one nie tylko usprawnienia codziennego życia czy też postępu w medycynie, ale także zrewolucjonizowania świata ekologii i żywienia. Z każdym rokiem przybywa, zarówno na świecie jak i w Polsce, biznesów, startupów czy też technologii, które otwierają zupełnie nowe drzwi pozwalające na ochronę środowiska.
Weganizm
To, co dzieje się w świecie roślinnej kuchni jest wprost niesamowite. Tworzenie nowych produktów do złudzenia przypominających mięso czy nabiał przekracza oczekiwania nawet najbardziej wymagających klientów. Wszystko po to, by ograniczyć konsumpcję mięsa oraz nabiału i zredukować negatywny wpływ przemysłowej hodowli zwierząt na środowisko. Zapotrzebowanie na wegańskie zamienniki wzrasta, a zatem pojawia się coraz więcej alternatyw w sklepach, aby zaspokoić ciekawość oraz potrzeby świadomych konsumentów. Aby zaspokoić potrzeby mięsożerców, a jednocześnie oszczędzić zwierzęta, powstaje wiele startupów pracujących nad idealnymi zamiennikami mięsa, które będą odzwierciedlać smak, strukturę i konsystencję. Wśród nich wymienić można Tender Foods, słoweński Juicy Marbles, czy duńska firma KMC, która stworzyła zamiennik mięsa z ziemniaka, a także francuski Gourmey pracujący nad roślinną wersją foie Gras, którego oryginalna receptura to ogromne cierpienie gęsi i kaczek. Na polskim rynku również nie brakuje rewolucyjnych produktów wegańskich. Przodownikami są z pewnością firma PlantOn tworząca odpowiedniki śmietany i jogurtów, One Day More oraz Dobra Kaloria specjalizujące się w wyszukanych alternatywach dla produktów mięsnych oraz Bezmięsny Mięsny, który od niedawna oferuje swoje wegańskie wędliny na wagę! Można je kupić w mniejszych sklepach lub w Galerii Mokotów, gdzie we współpracy z siecią sklepów Carrefour otworzono pierwszą (bez)mięsną ladę. Sieć ta zapoczątkowała tę inicjatywę we Francji, gdzie można kupić produkty marki Vegetarian Butcher. Miejmy nadzieję, że to tylko początek prawdziwej rewolucji w wegańskim świecie.
(Nie)Marnowanie żywności
Tony jedzenia codziennie lądują w śmietnikach. Jest to smutny fakt obecnego świata i nadmiernego konsumpcjonizmu. Dlatego tak ważne jest, by powstawały inicjatywy, które za pomocą swoich działań nie tylko przyczynią się do ograniczenia wyrzucanego jedzenia, ale także uświadomią społeczeństwo o ogromnym problemie. Jak wielu z nas wie, wielko powierzchniowe markety mają sporo na sumieniu w tej kwestii. Jednak widać iskrę nadziei w działaniu sieci sklepów, ponieważ w większości z nich pojawiają się lodówki oraz kosze z przecenioną żywnością z krótkim terminem ważności lub z mniej atrakcyjnymi warzywami i owocami w niższych cenach. Takie miejsca znajdziemy w sieci Lidl, Carrefour, Auchan czy Kaufland. Wiele z inicjatyw skupia się na wykorzystywaniu odpadków z warzyw czy owoców w celu ograniczenia wyrzucania jedzenia – tak powstał pomysł na chipsy Pulp Pantry, które wykonywane są z pulpy warzywnej pozostałej po produkcji soków. Polski startup pod nazwą Rebread postanowił rozprawić się z wyrzucanym pieczywem – założyciele chcą z czerstwego pieczywa wykonywać kosmetyki czy opakowania, obecnie robią z niego alkohol.
Moda
Przemysł modowy to bez wątpienia źrodło wielu problemów, z którymi boryka się środowisko. Dlatego także tutaj powstają inicjatywy, które zmieniają świat mody na lepszy i bardziej przyjazny środowisku. Przykładem jest m. in. polska firma Bohema Clothing wykonująca obuwie ze skóry ananasa czy też Dole, producent bananów, który widząc jak ogromne ilości skórek z tego owocu ląduje w koszu, postanowił stworzyć z nich ekologiczne materiały i ubrania. Drugie życie, dzięki rękodzielnikom, dostają resztki materiałów tapicerskich. Powstają z nich plecaki, torby czy torebki. Wiele marek wykorzystuje skrawki materiałów z produkcji odzieży i wykonuje z nich torby, opaski na włosy czy też materiałowe frotki do włosów. Marka Zodsyq to odzież nietuzinkowa, wykonywana tylko z materiałów z recyklingu. Dzięki temu każda rzecz jest unikatowa. Komisja Europejska chce przeciwdziałać szybkiej modzie, która prowadzi jedynie do gromadzenia się odpadów. Aby temu zapobiec, do 2030 roku produkowana odzież ma być trwała oraz wykonywana przy użyciu włókien z recyklingu. Duża rewolucją modową jest też zakaz hodowli zwierząt na futra i sprzedaży prawdziwych futer w wielu krajach. Giganci modowi wycofują się także samodzielnie z produkcji odzieży z wykorzystaniem futer zwierzęcych.
Odpady
Recykling i ponowne wykorzystywanie odpadów to prawdziwa szansa na ograniczenie plastiku czy innych tworzyw zalegających w środowisku. Niektóre z pomysłów na wykorzystanie z pozoru nienadających się do niczego śmieci mogą prawdziwie zaskoczyć. Jednym z takich niekonwencjonalnych pomysłów powstał w Walii, gdzie trwają prace nad wykorzystaniem granulatu z pieluch jednorazowych do wytwarzania dróg, poprzez połączenie ich z asfaltem. Są także firmy tworzące materiały, które nadają się do zjedzenia lub kompostowania. Przykładem mogą być naczynia jednorazowe z otrębów czy jadalna folia z wodorostów. Trwają pracę także nad opakowaniami na kosmetyki, które wytwarzane będą z mydła. W ten sposób po zużyciu kosmetyku w środku, będziemy mogli użyć także opakowania i ograniczyć plastik w łazience do zera! W świecie kosmetyków nowością stały się także stacje refill, dzięki którym możemy napełnić swoje butelki podstawowymi kosmetykami oraz chemią domową. Takie stacje dostępne są m.in. w Krakowie (stacje refill marki Yope) oraz w drogerii Rossmann w łódzkiej manufakturze (refill marki OnlyBio). Są także marki kosmetyczne, które przyjmują zużyte opakowania po swoich produktach i wykorzystują je ponownie – są to np. marka Iossi, Yope, Mokosh czy Cztery Szpaki. Powoli rozpędu nabiera także system kaucyjny, w sieciach sklepów Carrefour i Biedronka można oddać szklane butelki zwrotne bez okazywania paragonu. W Krakowie głośno było o stosowaniu fusów z kawy zamiast soli i piasku do posypywania chodników zimą. Początkowo pomysł ten budził kontrowersje, jednak po przeprowadzeniu badań stwierdzono, że nie szkodzi to glebie i stosowano takie rozwiązanie nadal – miasto wystosowało prośbę do kawiarni i restauracji, by zbierały fusy i przekazywały miastu w celu ponownego ich wykorzystania.
Powyższe przykłady to tylko mały procent innowacji i ciekawych pomysłów, które już wywołały rewolucję, lub dopiero ją wprowadzą, w Polsce i na całym świecie. Po popularności takich inicjatyw widać też, że nam, ludziom, zależy na dobrostanie środowiska naturalnego. Robimy co możemy po to, by ratować planetę i działać w zgodzie z naturą. Czytając o takich biznesach czy pomysłach i widząc ich działanie rośnie nadzieja, że jako ludzie możemy jeszcze odmienić losy naszego wspólnego domu – Ziemi.
Żródło: instagram.com/eko.paulinagorska