Ministerstwo Klimatu i Środowiska przekazało do konsultacji publicznych i uzgodnień międzyresortowych projekt zmiany ustawy o odnawialnych źródłach energii oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten to kolejny krok do wdrożenia dyrektywy Parlamentu Europejskiego w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych, tzw. RED II.
W ustawie znalazły się również propozycje rozwiązań dotyczące biometanu i klastrów energii, wprowadzenie nowych instrumentów nadzoru rynkowego w postaci rejestru wytwórców biogazu i rejestru klastrów energii czy nowych rozwiązań dla hybrydowych instalacji OZE. Celem zaproponowanych zmian ma być zapewnienie większego rozwoju odnawialnych źródeł energii w naszym kraju i kreowanie nowych innowacyjnych projektów w obszarze ciepłownictwa i elektroenergetyki zarówno dla indywidualnych producentów energii elektrycznej jak i przedsiębiorców.
Większa moc bez zezwolenia na budowę
Jedna z najważniejszych zmian zaproponowanych przez ministerstwo dotyczy możliwości zwiększenia maksymalnej mocy instalacji fotowoltaicznych, do których uruchomienia nie będzie wymagane pozwolenie na budowę.
Obecnie instalacje PV, dla których nie jest wymagane pozwolenie na budowę określane są jako mikroinstalacje, czyli o mocy do 50 kW. Ministerstwo Klimatu proponuje, aby pozwolenie na budowę nie było konieczne w przypadku montażu instalacji fotowoltaicznej o mocy do 150 kW.
Ma to znaczenie w przypadku gdy od 1 kwietnia 2022 roku znika system opustów, a dotychczasowe sposoby wyliczania mocy instalacji fotowoltaicznej dla prosumentów tracą na ważności. Główna zmiana dotyczy systemu rozliczeń i przejście z systemu opustów na tzw. netbilling, czyli rozliczenie za wprowadzony do sieci prąd po cenach rynkowych.
Zmiany będą dotyczyły tylko nowych prosumentów. Osoby, które przyłączą instalację do 31 marca 2022 roku będą jeszcze mogły korzystać ze starego systemu rozliczeń, system opustów mają zagwarantowany na 15 lat. Przepisy te przewidują okres przejściowy od kwietnia do końca czerwca 2022 roku, kiedy nowi prosumenci będą rozliczani na dotychczasowych zasadach. Po tym czasie energia sprzedawana przez nich będzie tańsza, niż ta kupowana, zaś energia, która do 30 czerwca 2022 zostanie przez ich system wprowadzona do sieci, ale nie zostanie pobrana, zasili ich depozyt prosumencki. W tym okresie cena energii elektrycznej wprowadzonej przez prosumenta do sieci będzie wyznaczana jako cena rynkowa miesięczna. Tak będzie do 1 lipca 2024 roku. Za energię elektryczną pobraną z sieci prosument będzie płacił według stawek operatora.
Biometan i biokomponenty
Równolegle prowadzone są konsultacje publiczne projektu ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych. Chodzi między innymi o wprowadzenie definicji biometanu oraz wyłączenie pojęcia biogaz rolniczy z definicji biogazu; w związku z wprowadzeniem pojęcia biometan – wprowadzono również zmiany w ustawie z 1997 r. – Prawo energetyczne w zakresie pojęcia – paliwo gazowe.
Określenie zasad prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania biogazu lub biometanu z biogazu – poprzez utworzenie „rejestru wytwórców biogazu” prowadzonego przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki. Także wprowadzenie gwarancji pochodzenia dla biometanu i rozszerzenie zakresu przedmiotowego rejestru gwarancji pochodzenia o dane dotyczące gwarancji pochodzenia biometanu.
Klastry energii
W ustawie znalazły się zapisy dotyczące klastrów energii. Obecne przepisy doprecyzowują, czym są klastry energii oraz zasady zawierania porozumienia o ich utworzenie. Jest też mowa o stworzeniu rejestru klastrów energii oraz określenie dla klastrów energii wymagań w zakresie stopnia pokrycia w ciągu roku łącznych potrzeb własnych członków klastra energii w zakresie energii elektrycznej, łącznej mocy zainstalowanej elektrycznej, a także wymogu, aby co najmniej 30%, a od 1 stycznia 2026 r. – co najmniej 50% energii wytwarzanej w rejestrowanym klastrze energii pochodziło z OZE – spełnienie przedmiotowych wymagań będzie warunkiem skorzystania przez dany klaster energii z preferencyjnych rozwiązań przewidzianych w projekcie.
Zwiększenie roli OZE i morskiej energetyki wiatrowej
Nowelizacja wskazuje na potrzebę zwiększenia roli OZE w ciepłownictwie i chłodnictwie. W ustawie o odnawialnych źródłach energii doprecyzuje się przepisy, dotyczące pierwszeństwa zakupu ciepła ze źródeł odnawialnych i instalacji termicznego przekształcania odpadów. Przewiduje się również stworzenie Krajowego Punktu Kontaktowego OZE, w którym wnioskodawca będzie mógł znaleźć informacje na temat tego, jakie pozwolenia są wymagane dla jego projektu i w jaki sposób te procedury są przeprowadzane.
Ustawodawca przewiduje także system wsparcia umożliwiający modernizację instalacji OZE dla instalacji, których wiek przekracza 15 lat. Wsparcie dotyczy kosztów modernizacji nie mniejszych niż 25% nakładów na nową referencyjną instalację OZE, w celu wyeliminowania wspierania napraw i usprawnień o mniejszej wartości, które powinny być finansowane z przychodów z działalności instalacji, bądź wsparcia operacyjnego.
Kolejnym obszarem zmian jest promowanie wytwarzania energii elektrycznej w morskich farmach wiatrowych. Chodzi m.in. o bardziej efektywne planowanie rozwoju infrastruktury służącej do wyprowadzenia mocy z morskich farm wiatrowych.
Żródło: Ministerstwo Klimatu i Środowiska