EkoGuru – portal ekologiczny
  • O nas
  • Portal
    • Aktualności Świat
    • Aktualności Polska
  • Wyzwania
    • Zmiany Klimatu
    • Smog
    • Susza
    • Marnotrawstwo Żywności
    • Odpady
  • Rozwiazania
    • Fotowoltaika
    • Pompy Ciepła
    • Termomodernizacja
    • Audyt Energetyczny
    • Biogazownie
    • Kolektory słoneczne
    • Przydomowe Stacje Ładowania
    • Promienniki podczerwieni
    • Wykorzystanie wody deszczowej
    • Przydomowe elektrownie wiatrowe
    • Odzysk wody szarej
  • Baza Wiedzy
    • Wiedza Ogólna
    • Wiedza Praktyczna
    • Prawo
    • Ekopedia
  • Technologie
  • Kontakt
AktualnościŚwiat

Bez ograniczania transportu nie będzie możliwe osiągnięcie jego całkowitej dekarbonizacji

przez Michał Skwarek 17 stycznia 2023
przez Michał Skwarek 17 stycznia 2023

Sektor transportu odpowiadał za 27% światowej emisji CO2 w 2019 r., przy czym w wielu krajach obserwuje się tendencję do zwiększonego zapotrzebowania na mobilność. Elektryfikacja transportu jest kluczowym aspektem planów jego dekarbonizacji. Szacuje się, że może ona znacznie zmniejszyć, bo aż o około dwie trzecie, obecne emisje gazów cieplarnianych pochodzące z tego sektora gospodarki.

W nowych badaniach opublikowanych w ramach projektu Locomotion przez autorów z Grupy ds. Energii, Gospodarki i Dynamiki Systemów Uniwersytetu Valladolid (GEEDS-UVa) dokonano porównania skuteczności różnych strategii dekarbonizacji globalnego sektora transportowego do 2050 r. Autorzy przeanalizowali różne scenariusze zakładające zwiększoną wydajność, transformację technologiczną, a także scenariusze obejmujące znaczące zmiany we wzorcach mobilności. Bazując na przewidywanych trendach dotyczących różnych rodzajów pojazdów elektrycznych, okazało się, że jedynie przy scenariuszu ogólnego spadku konsumpcji i mobilności, plan dekarbonizacji globalnego transportu byłby możliwy do zrealizowania biorąc pod uwagę aktualnie dostępne dane.

„Scenariusz ograniczania jest jedynym, który pozwala osiągnąć cele dekarbonizacji wymagane przez globalne międzynarodowe plany redukcji emisji gazów cieplarnianych i jednocześnie jest zasadniczo zgodny z obecnymi zasobami surowcowymi. Co ważne, nawet w przypadku wspomnianego scenariusza obecne globalne zasoby miedzi, kobaltu, manganu i niklu wyczerpią się do 2050 r. Konieczne są zatem dalsze analizy różnych scenariuszy rozwoju globalnego transportu i innych materiałochłonnych sektorów gospodarki, które będą w pełni dostosowane do dostępnych realnie globalnych zasobów surowcowych” – powiedział Iñigo Capellán-Pérez, naukowiec z grupy GEEDS-UVa.

Badając dwa ograniczenia biofizyczne: niedoborów materiałów i zwrotów energii netto, w publikacji zwrócono uwagę na pewne ograniczenia recyklingu w elektryfikującym się transporcie, zauważając, że osiągnięcie wysokich docelowych poziomów recyklingu na koniec eksploatacji niekoniecznie oznacza, że wysoki procent materiałów użytych w wytwarzanych produktach pochodzi ze źródeł pochodzących z recyklingu. Dzieje się tak, ponieważ stale rośnie zapotrzebowanie na nowe materiały i zawsze występuje opóźnienie w wykorzystaniu materiałów pochodzących z recyklingu ze względu na dużą liczbę przechowywanych materiałów, które są nadal w użyciu.

„Recykling jest użytecznym sposobem zmniejszenia ilości odpadów i innych negatywnych skutków dla środowiska, ale nie zawsze jest tak skuteczny, jak mógłby być, ponieważ materiały są często przechowywane przez długi czas, zanim zostaną poddane recyklingowi. Sytuację pogarsza fakt, że obecny system gospodarczy koncentruje się na wzroście, a nie na zrównoważonym rozwoju” – podsumowuje Iñigo Capellán-Pérez.

Z punktu widzenia analizy energii netto, w badaniu zaleca się nadanie priorytetu tym rodzajom transportu pojazdami elektrycznymi, które zapewniają wyższy zwrot z inwestycji w energię (ESOI), takim jak transport współdzielony i transport publiczny. Pojazdy elektryczne wymagają więcej energii do produkcji niż pojazdy z silnikami spalinowymi (ICEV), ale wymagają mniej energii z sieci do działania. Jest to podobne do tego, jak odnawialne źródła energii wymagają więcej energii do uruchomienia, ale mniej energii do wytworzenia energii elektrycznej w porównaniu z paliwami kopalnymi. Zgodnie z analizą energia zgromadzona w energii zainwestowanej w pojazdy elektryczne jest stosunkowo niska, a przy dużej zależności od paliw kopalnych, jaką mamy obecnie, koszty środowiskowe i emisje gazów cieplarnianych pojazdów elektrycznych nie zmniejszą się znacząco, dopóki nie zmieni się miks energetyczny radykalnie.

Zobacz również:  Miasta przygotowują się do zmian klimatu

Elektryfikacja transportu jest obecnie jedną z kluczowych strategii wdrażanych na całym świecie w celu dekarbonizacji tego sektora gospodarki, ale wymaga znacznej ilości surowców pierwotnych, z których wiele jest rzadkich i trudnych do wydobycia i rafinacji, co czyni je kosztownymi. Stopniowe ograniczanie transportu jest więc jedynym scenariuszem, który może pozwolić na zmiejszenie presji na zasoby, jednak wymagałby on trudnych do wprowadzenia nadrzędnych polityk oraz zmian gospodarczych i kulturowych na całym świecie.

Zobacz również:  Premier Anglii i kanclerz Niemiec popierają plany brytyjsko-niemieckiej "autostrady energetycznej”

Źródło: European Environmental Bureau

1
FacebookTwitterPinterestEmail
Michał Skwarek

Redaktor naczelny. Absolwent Uniwersytetu Jagiellońskiego na kierunku filozofia oraz Wyższej Szkoły Europejskiej na kierunku public relations.

poprzedni
Czy obywatel może urządzać las?
następny
Stabilne źródła energii w niestabilnych czasach

Może Cię Zainteresować

Erupcja wulkanu Tonga stwarza ryzyko tymczasowego przekroczenia wzrostu temperatury o...

Zjedz ziemniaczki, będzie deserek – pierwsze warsztaty less waste Foodsi

Energia dla wsi

Zbliża się VI Forum Operatorów Farm Wiatrowych w Sopocie, 8-9...

Fundusze Norweskie na zieloną infrastrukturę

Nie unikniemy ocieplenia poniżej 2 stopni, ale Bill Gates optymistycznie...

Ostatnio dodane

  • Zjedz ziemniaczki, będzie deserek – pierwsze warsztaty less waste Foodsi

    6 lutego 2023
  • Erupcja wulkanu Tonga stwarza ryzyko tymczasowego przekroczenia wzrostu temperatury o 1,5°C

    6 lutego 2023
  • Energia dla wsi

    3 lutego 2023
  • Zbliża się VI Forum Operatorów Farm Wiatrowych w Sopocie, 8-9 marca

    2 lutego 2023
  • Fundusze Norweskie na zieloną infrastrukturę

    1 lutego 2023

Jesteśmy na:

Facebook Twitter Instagram Linkedin

O nas

EkoGuru to ambitna, niezależna inicjatywa mająca na celu wywarcie realnego wpływu na poprawę jakości środowiska naturalnego w Polsce, a pośrednio także na całej naszej planecie. Ten cel chcemy osiągnąć nie tylko poprzez rzetelną edukację, ale przede wszystkim dzięki skutecznemu motywowaniu wszystkich czytelników naszego portalu do praktycznego działania. Wychodzimy z założenia, że sama wiedza niewiele znaczy, jeżeli nie przekłada się na odpowiednie decyzje w życiu codziennym.

Popularne

  • 1

    Zamiast stawiać pasieki, ratujmy dzikie pszczoły

    20 maja 2021
  • 2

    „Betonoza” i „ogrodoza”, czyli kilka słów o klimacie miasta

    11 czerwca 2021
  • 3

    Drony zasieją drzewa

    3 lipca 2021
  • 4

    Ekolodzy przeciw budowie w Kaszubskim Parku Krajobrazowym

    22 listopada 2021

Śledź nas na Facebooku

Śledź nas na Facebooku

@2020 - All Right Reserved. EkoGuru.pl

EkoGuru – portal ekologiczny
  • O nas
  • Portal
    • Aktualności Świat
    • Aktualności Polska
  • Wyzwania
    • Zmiany Klimatu
    • Smog
    • Susza
    • Marnotrawstwo Żywności
    • Odpady
  • Rozwiazania
    • Fotowoltaika
    • Pompy Ciepła
    • Termomodernizacja
    • Audyt Energetyczny
    • Biogazownie
    • Kolektory słoneczne
    • Przydomowe Stacje Ładowania
    • Promienniki podczerwieni
    • Wykorzystanie wody deszczowej
    • Przydomowe elektrownie wiatrowe
    • Odzysk wody szarej
  • Baza Wiedzy
    • Wiedza Ogólna
    • Wiedza Praktyczna
    • Prawo
    • Ekopedia
  • Technologie
  • Kontakt
EkoGuru – portal ekologiczny
  • O nas
  • Portal
    • Aktualności Świat
    • Aktualności Polska
  • Wyzwania
    • Zmiany Klimatu
    • Smog
    • Susza
    • Marnotrawstwo Żywności
    • Odpady
  • Rozwiazania
    • Fotowoltaika
    • Pompy Ciepła
    • Termomodernizacja
    • Audyt Energetyczny
    • Biogazownie
    • Kolektory słoneczne
    • Przydomowe Stacje Ładowania
    • Promienniki podczerwieni
    • Wykorzystanie wody deszczowej
    • Przydomowe elektrownie wiatrowe
    • Odzysk wody szarej
  • Baza Wiedzy
    • Wiedza Ogólna
    • Wiedza Praktyczna
    • Prawo
    • Ekopedia
  • Technologie
  • Kontakt
@2020 - All Right Reserved. EkoGuru.pl

Przeczytaj Równieżx

Kolejny nabór wniosków programu Nowa Energia

Szczyt klimatyczny: Andrzej Duda zapowiedział rezygnację...

WMO wzywa do odejścia od paliw...