Raporty spółek WIG20 i mWIG40 prezentujące analizy ryzyk klimatycznych i emisje są zazwyczaj ograniczone. Jak wynika z pierwszej edycji Benchmarku Strategii Klimatycznych – projektu Centrum UNEP/GRID-Warszawa i Go Responsible – w dużej części raportów wielu firm nie ma opisu rzeczywistych, mierzalnych akcji na rzecz efektywności energetycznej i OZE.
Benchmark Strategii Klimatycznych to duże badanie strategii klimatycznych firm, którego pomysłodawcami i realizatorami są eksperci Centrum UNEP/GRID-Warszawa i Go Responsible. Pierwsza edycja Benchmarku przyjrzała się spółkom notowanym w indeksie WIG20 i mWIG40. Ich raporty niefinansowe przeanalizowano pod względem tego, czy zawierają istotne z perspektywy polityki klimatycznej kwestie, do których należą, ambicje w zakresie redukcji emisji gazów cieplarnianych, realizacja działań w obrębie transformacji energetycznej oraz posiadanie dedykowanej struktury, zajmującej się kwestiami klimatycznymi.
Projekt analizuje stopień zaawansowania raportowania kwestii klimatycznych na podstawie danych z czternastu kluczowych obszarów, do których zalicza się: zarządzanie ryzykiem, raportowanie emisji, polityka klimatyczna, cele klimatyczne, partnerstwa na rzecz klimatu, wskaźniki emisyjności, globalne polityki SDG, włączanie OZE, efektywność energetyczna, governance klimatyczny, zespół ds. zrównoważonego rozwoju, wytyczne TCFD, zarządzanie strategiczne, działalność zrównoważona (taksonomia).
Pierwsza edycja badania zwróciła uwagę na to, że dla większości badanych firm nawiązania do polityk klimatycznych są zazwyczaj niesformalizowanym, pozbawionym konkretnych celów dodatkiem do polityki środowiskowej. W projekcie podkreślono także, że cele klimatyczne firm pokrywają się z celami Porozumienia Paryskiego i Horyzontu 2050, a tylko nieliczni dostosowują swoje postanowienia do celów globalnych centrali. W dużej części raportów nie ma również opisu mierzalnych działań w kwestii efektywności energetycznej i OZE.
Badanie wykazało, że spółki, które najlepiej raportują kwestie klimatyczne, reprezentują różne branże. Sugeruje to, że na tym polu nie ma charakterystycznych cech branżowych. Na wysokiej pozycji w rankingu firm najlepiej raportujących kwestie klimatyczne znajdują się przedstawiciele przemysłu ciężkiego. Niski poziom raportowania cechuje instytucje finansowe oraz firmy IT.
Na odpowiedzialność tej ostatniej branży zwraca uwagę Bartłomiej Kozek, kierownik Działu Zielonej Transformacji w Centrum UNEP/GRID-Warszawa. – “Zmiana modelu biznesowego sektora, która będzie kompatybilna z dążeniami do neutralności klimatycznej, nie będzie mogła ograniczyć się zatem wyłącznie do kupna energii ze źródeł odnawialnych i uwzględniać będzie musiała szeroką gamę kwestii – od odpowiedzialnej polityki gromadzenia i magazynowania danych, poprzez działania na rzecz poprawy efektywności energetycznej, aż po zmiany w projektowanych produktach, modelach ich użytkowania czy wykorzystywanych w nich materiałach. Podkreślanie konieczności odejścia od łączenia polityki klimatycznej z energetyczną – i szerzej, od silosowego podejścia do tematów składających się na zrównoważony rozwój – będzie nie lada wyzwaniem. Wydaje się jednak – co pokazuje Benchmark – coraz bardziej konieczne, jeśli myślimy o przekonaniu większej ilości polskich firm do zainteresowania się̨ kwestiami klimatycznymi” – zauważa.
Projekt analizował głównie istnienie i wprowadzanie polityk klimatycznych, ale również ich ambicje i poziom skonkretyzowania. Ważne tu jest wyznaczanie faktycznych, mierzalnych celów, jak i ich ramy czasowe realizacji. Jednym z zadań badania jest sprawdzenie autentycznego zakresu wdrażania polityk klimatycznych do istotnych działań biznesowych – analiza dotyczy na przykład struktur zarządzania obszarem klimatu i zrównoważonego rozwoju.
,,Gotowość zmiany modelu biznesowego wpływa nie tylko na wizerunek firm, ale również ich zdolność do długofalowej obecności na rynku w obliczu zmieniającego się otoczenia prawnego czy nowej, kierującej się zasadami zrównoważonego rozwoju konkurencji. Wiedza o sposobach skutecznej, zielonej transformacji staje się coraz cenniejszym zasobem, nie tylko dla pojedynczych przedsiębiorstw, ale również całych branż i gospodarek” – tłumaczy Maria Andrzejewska, dyrektor generalna Centrum UNEP/GRID-Warszawa.
Źródła: https://gridw.pl https://goresponsible.pl