Od 7 do 21 stycznia 2025 r. organizatorzy i operatorzy publicznego transportu zbiorowego mogli wnioskować o środki pochodzące z Krajowego Planu Odbudowy na zakup zeroemisyjnych autobusów regionalnych. W ramach IV naboru wniosków na ten cel trafiło ponad 551 mln zł. Nabór ogłoszony w ramach inwestycji KPO „E1.1.2 Zero- i niskoemisyjny transport zbiorowy (autobusy)” przewiduje wsparcie dla przedsięwzięć obejmujących nowy zeroemisyjny tabor autobusowy (elektryczny, wodorowy) wraz z niezbędną infrastrukturą ładowania lub tankowania. Dofinansowanie każdego z tych przedsięwzięć może wynieść od 80 do 95 proc. wydatków kwalifikowalnych.
Kto może skorzystać i na jakich zasadach
Z IV naboru mogli skorzystać wszyscy organizatorzy publicznego transportu zbiorowego: województwa, powiaty, związki powiatów, związki powiatowo-gminne, związki międzygminne, gminy oraz operatorzy publicznego transportu zbiorowego.
Każdy zainteresowany beneficjent musiał opisać sytuację transportową w swoim regionie, premiowane będą linie, które zapewnią połączenia z transportem kolejowym lub transportem miejskim. Dodatkowe punkty można było uzyskać także za integrację rozkładów jazdy różnych form transportu czy korzystanie z dofinansowania w ramach Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych o charakterze użyteczności publicznej.
Ponad 900 zeroemisyjnych pojazdów
W ubiegłym roku Ministerstwo Klimatu i Środowiska w całej Polsce podpisano 76 umów o dotację ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności na kwotę prawie 2,7 mld zł oraz 22 umowy na pożyczki z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na kwotę 69 mln zł. W pierwszej kolejności chodzi o zakup zeroemisyjnego transportu publicznego. Jak podaje ministerstwo klimatu w ramach trzeciej edycji programu “Zielony Transport Publiczny” podpisano umowy z 73 miastami, co pozwoli sfinansować zakup 902 autobusów zeroemisyjnych i 593 punkty ładowania lub też tankowania tych pojazdów.
Tylko w województwie wielkopolskim z trzeciej edycji programu „Zielonego Transportu Publicznego” skorzystało 11 miast, które otrzymały 299 mln zł w formie dotacji z KPO i prawie 20 mln zł w formie pożyczek z NFOŚiGW. Środki przeznaczono na zakup 98 autobusów zeroemisyjnych i 87 punktów ładowania.
Na koniec 2023 roku w Polsce mieliśmy 1 179 autobusów elektrycznych, w listopadzie 2024 roku było to już 1 428 sztuk. Z tego 1 348 stanowiły pojazdy całkowicie elektryczne, a 80 to autobusy wodorowe. Polska odnotowuje również znaczące udziały w segmencie autobusów hybrydowych (6,1% rynku) oraz tych z innymi napędami, w tym wodorowymi (6,6%) – wynika z danych Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności.